13 mei 2013 -
De eerste paar weken of maanden in een nieuwe baan zijn cruciaal, maar ook spannend en zenuwslopend. Daarom stelde voormalige president van TMC (Times Mirror Company), Al Casey, in de jaren 1990 deze lijst op van veertien do’s en don’ts. Express.be brengt ze nogmaals onder de aandacht.
1. Observeer! Weet wat er speelt.
2. Luister, luister, luister.
3. Zet overal vraagtekens bij (in gedachten, niet hardop!) – vooral bij alles wat als vaststaand feit wordt beschouwd.
4. Bouw een goede relatie op met uw collega’s. U zult ze nog nodig hebben.
5. Doe alles wat u kunt om het prestige van uw baas te verhogen.
6. Ontwikkel een plan van aanpak voor elke taak die u krijgt.
7. Wees altijd bereikbaar.
8. Wees empathisch.
9. Raadpleeg het organogram van uw afdeling zodat u de namen en verantwoordelijkheden van uw collega’s kent.
10. Durf om hulp te vragen en toon uw waardering als u die krijgt. Zo maakt u vrienden.
11. Schep niet op over uw opleiding, reizen of prestaties. Wacht tot de gelegenheid zich voordoet om die dingen spontaan ter sprake te brengen.
12. Doe wat u belooft. Kunt u een belofte niet nakomen, wees daar dan eerlijk over.
13. Word eerst een teamlid. Pas dan kunt u een leider worden.
14. Kom vroeg en vertrek laat – vooral de eerste zes maanden.
Bron:Express.be