6 mei 2013 -
Een leider zijn is veel meer dan u simpelweg leider-achtig gedragen. Echt leiderschap (het soort dat levens verandert doordat het anderen zelfvertrouwen geeft en kansen ziet in veranderingen) stimuleert de prestaties van een organisatie en de kwaliteit van de producten. Echt leiderschap is kwalitatief. Vals leiderschap is niet meer dan holle frasen.
Het verband tussen echt leiderschap en de organisatieprestaties is nog maar net in kaart gebracht. Eerder focuste onderzoek zich vooral op de manier waarop leiders anderen tot volgen overhaalden. Recent onderzoek richt zich daarentegen op authentiek leiderschap dat ertoe leidt dat werknemers nadenken over de dingen die ze doen in plaats van dat ze dingen doen omdat ze dat opgedragen krijgen.
Relaties
Echt leiderschap draait om relaties. En hoe die de productie verbeteren. De bijkomende voordelen van goede relaties tussen leidinggevende en werknemer zijn psychologische vrijheid, een grotere neiging na te denken over het werk en ethischer gedrag. Als gevolg daarvan verandert echt leiderschap de manier waarop medewerkers naar de organisatie kijken. En dat andere perspectief is de basis van persoonlijke ontwikkeling. Dat gaat veel verder dan nieuwe taken aanleren; dat gaat over de juiste mindset aanleren.
Echt leiderschap gaat daarnaast over authenticiteit. Authentieke leiders doen zich niet anders voor dan ze zijn, zijn oprecht in hun handelen.
Gedrag
Een leider die zich alleen leider-achtig gedraagt, loopt het risico teams uiteen te drijven en ongemotiveerde, gefrustreerde medewerkers te kweken. Een echte leider daarentegen kweekt vertrouwen, hoop en optimisme – geluk zelfs. En gelukkige werknemers zijn productief en loyaal. De grote vraag is nu natuurlijk hoe u zo’n echte leider wordt. De eerste stap is u bewust worden van de manier waarop uw gedrag door anderen gezien wordt. Al uw beslissingen, daden en woorden worden door uw teamleden nauwlettend gecheckt op overeenstemming met de organisatiecultuur. De manier waarom werknemers hun werkomgeving zien wordt grotendeels bepaald door het gedrag van hun leidinggevende. Schijnbaar onbetekenende kwesties worden enorme problemen als leiders zich niet bewust zijn van hun eigen invloed op het werknemersmoraal.
Stille leider
Een echte leider hoeft overigens niet per se het extraverte, charismatische type te zijn, al komen die goed tot hun recht in grote groepen. Introverte leiders kunnen net zo effectief zijn. Dat is met name het geval in kleine teams omdat ze goed zijn in het kweken van een-op-een relaties. Maar introvert of extravert: authentieke leiders zijn in staat de manier waarop hun medewerkers naar hun werk kijken te veranderen. Die medewerkers vertrouwen erop dat hun leider zal doen wat nodig is om een bedrijfscultuur te creëren waarin geluk, samenwerking en steun de boventoon voeren. Een leider die zichzelf door en door kent, zal automatisch vriendelijker zijn en rekening houden met de behoeftes van zijn team. Een echte leider is nederig, tolerant en motiverend. Hij of zei geeft fouten toe en viert successen.
Slechte leider is funest
Nog even over de slechte leiders: die zijn ronduit slecht voor de zaken. Een leider die negatief beoordeeld wordt door zijn team is funest voor de moraal, de productiviteit en de loyaliteit. Kan zo’n slechte leider veranderen? Misschien, met behulp van coaching. Weigert zo’n leider echter te veranderen, dan kan hij of zij het best ontheven worden van zijn leidinggevende taken. De schade die hij of zij de productiviteit en kwaliteit toebrengt kan en mag niet geaccepteerd worden.
Bron:Management Issues
Soms kun je wel eens een beetje moe worden van artikelen zoals deze. Komkommertijd? Je hebt verschillende typen leiders die allemaal even succesvol kunnen zijn. Alles valt of staat met het team wat zij achter zich weten te scharen.
Het spelen van leider is hetzelfde als voetbal. Als je team niet lekker weet te draaien, dan kom je er uiteindelijk ook niet. Ik ken leiders die met een strak scenario werken, ik ken leiders die mensen gewoon een blauwdruk ter invulling geven. Ik ken botte leiders, minder botte leiders. Allen waren afhankelijk van de omstandigheden waarbinnen ze moesten acteren.
Ik ken hele goede leiders die werden afgeserveerd omdat er midden in een traject mensen waren die vonden dat zij zichzelf eng sterk moeten profileren waardoor zaken scheef liepen of waar klanten zelf plotseling kaders en detail dachten te moeten veranderen.
Echt leiderschap bezit iemand van nature en kent een aantal karaktteristieken die heel goed vooraf meetbaar zijn. Wanneer je namelijk een persoonlijkheid voor meer dan vijfentachtig procent inzichtelijk maken kan, dan weet je ook welke mensen je naast haar/hem kan zetten.
Uiteindelijk
Je hebt geen echte slechte leiders. Hoogstens mensen die vinden dat ze een leider zijn maar dat gewoon niet zijn. Natuurlijk is zoiets funest voor elk zakelijk traject.
Zorg dat je van tevoren helder hebt wie leidinggevende eigenschappen heeft van naturen.
T.J.
|
|
6
-
05
-
2013
|
09
:
23
uur
Ik ben het van harte met het artikel eens.
Er zijn organisaties genoeg waar leiderschap alleen langs rationele meetlatten worden gelegd. Ik hoef maar naar onze regeringsleiders van de afgelopen kabinetten te kijken om duidelijk te zien waar (authentiek) leiderschap ontbreekt.
Dit gaat ook op voor verschillende ondernemingen waar ik heb gewerkt en die ik via mijn werk ken. Echt leiderschap gaat om authenticiteit. Speel je een leider of ben je een leider? Doe je alles met je hoofd of durf je je hart ook nog te volgen? Blijf je trouw aan jezelf en pas je ''managementethiek'' toe of speel je de rol waarvan die verwacht wordt dat je die speelt??
Het mooiste voorbeeld heb ik van mijn docent organisatie- en bedrijfskunde gehad. Hij is naast docent ook op de markt als interim manager. Bij een opdracht die veel geld zou opleveren, maar waarbij hij geen natuurlijk leiderschap zou mogen laten zien, heeft hij de opdracht geweigerd. Kijk, dát is oa een voorbeeld van authentiek leiderschap. Ik zou willen dat meer organisaties de moed hadden om dit onderwerp vast op de agenda te hebben en van hoog tot laag in de organisatie uitwerken. Leiderschap zit nl ook in je medewerkers. Dat zijn de voortrekkers op je afdelingen als er veranderingen doorgevoerd worden. Ik heb deze medewerkers altijd gekoesterd en doe dat nu nog. Gewoon, omdat ze dat verdienen!
Ik ben het van harte eens met de schrijver EN de reactie van T.J. Het gaat in mijn optiek overigens niet alleen om Authenticiteit, maar nog meer om NIEUW leiderschap.
Ik gebruik NIEUW, omdat er een handvest is met dezelfde naam. In dat handvest staat dat nieuw DIENEND leiderschap is. We moeten af van het management denken en toe naar een NIEUWE leiders mindset.
Wellicht handig om de leiderschaptrends nog even op een rij te zetten:
1: van het hoofd naar het hart
2: van denken naar voelen
3: van powerleaders naar Servant-Leaders
4: van controlenaar vertrouwen
5: van management naar (nieuw) leiderschap
T.J.
|
|
14
-
05
-
2013
|
13
:
28
uur
Dank voor je reactie Koos!
Kun je aangeven of dat handvest ergens digitaal beschikbaar is?
Alvast dank!
Tom
Graag gedaan. Wellicht is het goed te weten dat ik een persoonlijke missie heb op het gebied van leiderschap:
Ik wil een substantiële bijdrage leveren aan (de ontwikkeling van nieuw) LEIDERSCHAP.
“Als ik in staat ben om de komende 5 jaar gemiddeld 1 manager per week te laten denken en/of functioneren als (nieuwe) leider is mijn missie geslaagd en laat ik wat na: 250 betere leiders, die lekker in hun vel zitten en in hun kracht staan, 250 partners die hier blij van worden, 250 bedrijven en/of organisaties die beter presteren, tevreden klanten en leveranciers en - last but not least - ergens tussen de 2.500 en 15.000 medewerk(st)ers die energie halen uit hun werk!”
Koos Groenewoud is oprichter van AAA (Triple A) van management naar nieuw Leiderschap,
Ambassadeur van de Stichting Greenleaf Center for Servant Leadership EUROPE en van Marshall Goldsmith.
Hij helpt ondernemers, bestuurders, directeuren, managers en chefs betere leiders te worden en doet dat ook voor Management Teams & Boards of Directors en ondersteunt bedrijven en organisaties bij het invoeren van Het Nieuwe Werken (alleen of in collegiale samenwerking met de experts op dit terrein).
Wat een beetje jammer is is het hoge 'kijk eens hoe groot de mijne is...' gehalte van sommige reacties hier. Jammer dat dat door de audit van MOL heen geslopen is.
Is het immers niet zo dat het platform ruimte geeft gewoon op het artikel te reageren ipv. zichzelf breed uit te profileren en roepen kijk mij eens lekker bezig en zie eens hoe goed ik het doe?
Het is niet alleen erg aanmatigend maar staat wat minder professioneel.
Jammer.
T.J.
|
|
16
-
05
-
2013
|
15
:
14
uur
Dank je wel Koos,
Je aanvullende informatie over triple A stel ik zeer op prijs. Leuke website heb je overigens. Aanbevelenswaardig!
Ik neem tzt wel contact met je op via je site!