zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kritiek op een voorzitter? Drie tips om het te op te lossen

1 mei 2013 - Aan iedereen die een abonnement neemt op haar 2-wekelijkse VergaderSter vraagt Carla van den Bos van Vergaderen doe je zo! wat hun grootste worsteling in hun vergadering is. Wat vaak naar voren komt is de rol van de voorzitter. In dit artikel geeft Van den Bos antwoord op de vraag wat te doen als de voorzitter, naar het idee van de deelnemer, zijn of haar taak niet goed uitvoert.

Ze heeft drie tips voor u om het op te lossen. 



1. Evalueer uw vergadering regelmatig

In de evaluatie komt onder andere aan de orde: de rol van de voorzitter, de rol van de notulist, de inbreng van de deelnemers, de algehele sfeer, de agenda, de tijdsplanning, de lange termijn planning. Als u het lastig vindt om dit te vertellen: doe het anoniem en schriftelijk. 

2. Geef de voorzitter tips
Neem hem of haar een keer apart en zeg dat u, juist omdat u wat verder weg zit, tips heeft. Deel ze op een positieve manier met de voorzitter. 

3. Vraag de voorzitter om taken te delen

Taken die iemand anders kan doen zijn bijvoorbeeld de tijd in de gaten houden, zorgen dat iedereen aan het woord komt en samenvatten van een discussie. Schrijf alle taken op en bedenk wie wat doet. Dit geeft de voorzitter ruimte om zich te concentreren op de rest van zijn of haar taken. 

Carla van den Bos geeft op dinsdag 7 mei van 19.30 tot 20.30 de gratis online training Voorzitten van een vergadering.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips voor vergadervoorzitters
 Zes tips om goede vergaderafspraken te maken
 Tien tips voor het voorzitten van een vergadering
 Machtsverschillen in uw vergadering
 
 
reacties
 
Linda de Vries  |   | 
2-05-2013
 | 
09:26 uur
Beste Carla,
ik lees met plezier je artikelen. Meestal zijn het tips die ik goed kan gebruiken.
Dank je wel!

Met vriendelijke groet,
Linda
Anke Horst  |   | 
27-07-2015
 | 
13:46 uur
Carla pakt op een speelse wijze een aantal kernpunten aan waar een groot gedeelte van het Nederlandse bedrijven mee worstelt. Zaken die eigenlijk heel vanzelfsprekend lijken blijken dat in de praktijk niet te zijn, ik kan dan ook haar werk zeer zeker aanraden!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10