Kritiek op een voorzitter? Drie tips om het te op te lossen
1 mei 2013 -
Aan iedereen die een abonnement neemt op haar 2-wekelijkse VergaderSter vraagt Carla van den Bos van Vergaderen doe je zo! wat hun grootste worsteling in hun vergadering is. Wat vaak naar voren komt is de rol van de voorzitter. In dit artikel geeft Van den Bos antwoord op de vraag wat te doen als de voorzitter, naar het idee van de deelnemer, zijn of haar taak niet goed uitvoert.
Ze heeft drie tips voor u om het op te lossen.
1. Evalueer uw vergadering regelmatig
In de evaluatie komt onder andere aan de orde: de rol van de voorzitter, de rol van de notulist, de inbreng van de deelnemers, de algehele sfeer, de agenda, de tijdsplanning, de lange termijn planning. Als u het lastig vindt om dit te vertellen: doe het anoniem en schriftelijk.
2. Geef de voorzitter tips Neem hem of haar een keer apart en zeg dat u, juist omdat u wat verder weg zit, tips heeft. Deel ze op een positieve manier met de voorzitter.
3. Vraag de voorzitter om taken te delen
Taken die iemand anders kan doen zijn bijvoorbeeld de tijd in de gaten houden, zorgen dat iedereen aan het woord komt en samenvatten van een discussie. Schrijf alle taken op en bedenk wie wat doet. Dit geeft de voorzitter ruimte om zich te concentreren op de rest van zijn of haar taken.
Carla pakt op een speelse wijze een aantal kernpunten aan waar een groot gedeelte van het Nederlandse bedrijven mee worstelt. Zaken die eigenlijk heel vanzelfsprekend lijken blijken dat in de praktijk niet te zijn, ik kan dan ook haar werk zeer zeker aanraden!