zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Belgische aanpak ook effectief voor Nederlandse manager

26 april 2013 - Steeds meer Belgen hebben hun plek gevonden aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Ze hebben de macht over het Nederlandse bier, de grote Nederlandse kranten en water- en energiebedrijven. Terwijl Nederland opkijkt naar deze besluitvaardige Belgen, zien ambitieuze Nederlandse managers hun doorstroomkansen verkleinen. Dat hoeft niet mits ze de Belgische aanpak leren herkennen en toepassen.

Dat concludeert journalist en auteur Gerd de Smyter in het nieuwe boek 'Belg in de boardroom'. Wat heeft ervoor gezorgd dat deze Belgen op die ene stoel zitten en niet een Nederlander? Wat doen ze 'anders' dan Nederlanders aan de top? De Smyter zocht de Belgen in de Nederlandse boardroom op en ontdekte de 'Belgische aanpak', waar ambitieuze managers nog iets van kunnen opsteken. 



Confronterend
"Ik durf vraagtekens bij de regels te zetten en dat vinden ze in Nederland confronterend. Terwijl dat juist kan leiden tot nieuwe inzichten," zegt uitgever Christian Van Thillo. Hij is inmiddels eigenaar van vier grote Nederlandse kranten. Naast de biermerken Heineken en Grolsch staat ook bij TomTom, Essent, Vitens en Esso een Belg aan het roer. Ze worden als diplomatiek, kostenbewust en besluitvaardig ervaren. In de boardroom durven ze knopen door te hakken waar de Nederlandse polder geen raad mee weet.

Belgen weten meer, Nederlanders weten beter
"Leiding geven aan een Nederlands team zet je als Belg op scherp," licht De Smyter toe. "Alles wat voorheen vanzelfsprekend was, lijkt opeens niet meer te werken. Wat vroeger een 'ja' was, is nu een standaard 'ja, maar' of 'hoezo' geworden."
Voor het boek heeft De Smyter met twaalf medelandgenoten in Nederland gesproken. Een divers gezelschap vrouwelijke en mannelijke bestuurders in alle geledingen van het zakenleven. Uit de gesprekken ontstaat een beeld van hun aanpak en hoe ze hun weg hebben gevonden. Zo wordt duidelijk dat de cultuurverschillen in het bedrijfsleven van beide landen groot zijn, maar goed overbrugbaar. Meer nog, beide culturen kunnen elkaar juist versterken. En dat bewijzen deze Belgen in de boardroom in het boek. 

Vijf focuspunten
Top vijf focuspunten Belgische aanpak
1. Durf beslissingen te nemen
2. Los eerst het probleem op, denk daarna aan het beleid
3. Durf tegen de regels in te gaan
4. De rechte weg is niet altijd de kortste
5. Controleer of uw vertrouwen gerechtvaardigd is

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om uw expats tevreden te houden
 ‘Energiebesparing moet gestalte krijgen in de boardroom’
 Waar zit de krapte?
 Hoe krijgt ook u een team van Olympische winnaars? Vijf tips
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10