26 april 2013 -
Gaat u mee in de trend van werven via Facebook en Twitter of houdt u het toch maar bij uw eigen website, een advertentie op een vacaturesite of in de krant? "Sociale media zullen hoe dan ook belangrijker worden in het aantrekken van de juiste kandidaat," zegt social mediatrainer Nancy Verbrugghe op 6Minutes.be. "Maar dit betekent niet dat u zo maar elke personeelsadvertentie op Facebook, Twitter of LinkedIn moet posten. Ook de traditionele vacaturesites blijven nuttig."
HR-medewerkers vragen zich meer dan ooit af via welk kanaal ze tegen een redelijke prijs hun toekomstige werknemers kunnen bereiken. De voordelen van vacaturesites en de krant blijven dat zij mensen aantrekken die op dit moment actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Vacaturesites specialiseren zich steeds meer waardoor ze nog gerichter en selectiever worden.
Facebook of LinkedIn?
"Bij sociale media is dit toch anders," bevestigt Nancy Verbrugghe. "Wie hoger opgeleiden via Linkedin zoekt kan zelf actief in selecties maken en mensen aanschrijven. Als HR-medewerker is het niet altijd mogelijk om hier dagelijks of wekelijks nog extra tijd voor vrij te maken. Uiteraard kunt u bij Linkedin tegen betaling adverteren, maar dan moet u ook zorgen voor alle info op uw website. Zinvol is het wel om sollicitanten te screenen via hun LinkedIn profiel."
Het voordeel van Facebook is dat het bereik zeer groot kan zijn gezien het groot aantal mensen met een Facebook account. U kunt dus een bedrijfspagina op Facebook aanmaken en likes verzamelen, maar ook hier heeft u advertentiebudget nodig om op te vallen bij uw doelgroep. Facebook is ook niet het meest geschikte kanaal voor werving. Het kan wel sollicitanten opleveren, maar dan eerder kwantitatief dan kwalitatief.
Het advies is dan ook om uw communicatie via Facebook te integreren me de communicatie op de HR-pagina’s van uw organisatiewebsite.
Voor- en nadelen van werven via Facebook
Voordelen
• groot bereik maar niet allemaal werkzoekenden
• mogelijk ook veel open sollicitaties
Nadelen
• ontslagen medewerkers kunnen makkelijk negatieve commentaar achterlaten
• te snelle impulsieve sollicitanten, minder kwalitatief
Bron:6minutes.be