Angst belangrijk obstakel bij vragen en geven van feedback
25 april 2013 -
Professionals zijn bang voor negatieve feedback en wijzen dit aan als hoge drempel om feedback te vragen. Ook bij de gever van feedback speelt angst een rol. Zij geven aan bang te zijn voor de reactie van de ontvanger op negatieve feedback. Bij feedback speelt angst dus voor zowel de gever als de ontvanger een grote rol.
Dit blijkt uit een analyse van feedback aan ruim 1.000 professionals van Feedback4Professionals. Een ander obstakel dat veel genoemd wordt door professionals is dat de manier waarop ze het beste feedback kunnen geven en vragen vaak onbekend terrein is. Ze weten niet hoe ze dit het best kunnen doen. Daarnaast vormt tijdgebrek bij gever en ontvanger een barrière. Hierdoor schiet het geven en vragen van feedback er al snel bij in.
Gevers en vragers
Naast de gemeenschappelijke obstakels van het geven en vragen van feedback zijn er ook obstakels die alleen bij één van beide opspelen. Ingezoomd op het vragen van feedback ervaren de initiatiefnemers het als ongemakkelijk dat zij ook vragen naar complimenten, de zogenaamde tops. In de praktijk wordt het vragen van feedback dan ook vaak uitgesteld. Bij de gevers van feedback ontstaat hierdoor ook een obstakel. Zij geven aan dat ze geregeld de actualiteit missen van het gedrag wat beoordeeld moet worden. Veel gevers van feedback besluiten hierdoor de feedback niet meer te geven.
Feedback is essentieel
"Feedback is een goed middel om uzelf, maar ook een ander beter te maken. Door goed op uw netvlies te hebben waar u goed in bent en waar u minder goed in bent, bent u beter in staat om deze punten te benutten of te verbeteren. Feedback is een essentieel onderdeel voor een steile leercurve en daarom moeten die drempels wat mij betreft zoveel mogelijk omlaag. Door een setting te creëren waar weinig tijd nodig is om feedback te vragen en geven, kunnen veel van bovenstaande obstakels al weggenomen worden. Daarnaast is het van belang dat feedback specifiek is voor de vrager van de feedback. Tenslotte hangt het rendement van de feedback, en dus van de leercurve, af van hoe gepersonaliseerd u de feedbackgebieden hebt opgezet," aldus Eric van Paridon, co-founder van Feedback4Professionals.
Het klopt allemaal wel, maar hier is het dan:
adviezen worden niet opgevolgd ook al is dit onderwerp een van de meest beschreven kwesties.
Het mag niet baten: de boodschap heeft geen effect. Eén van de vele management weetjes die niet tot het gewenste gedrag leiden.
De angst zit natuurlijk veel dieper dan dat die zo gemakkelijk met een handvol logisch lijkende adviezen zou kunnen worden opgelost. Op het werk gaat het over existentiële angst, ofwel DOODSANGST. Daar zit ook de macht van het management, ongeacht hun motieven. De manager hoeft slechts op beminnelijke wijze te opperen dat het gisteren niet zo goed ging, of het hele systeem van de medewerker loopt te hoop, want, nu is het zo ver. Ontslag ... angst is niet iets wat even omzeild kan worden met logische verklaringen. Angst verlamt, we doen er alles voor om het gevoel te vermijden, in feite zijn we er de hele dag mee bezig. Daar gaat onze energie en ons levensgeluk.
Dit soort teksten lijkt op het steeds luider spreken van mensen die een taal niet verstaan. Nutteloos natuurlijk.