Nederlandse bedrijven voorspellen een toenemend banenaanbod
24 april 2013 -
Volgens de nieuwste Regus Business Confidence Index is 75 procent van de bedrijven in Nederland van plan het aantal werknemers in 2013 te laten toenemen of te behouden. Uit de enquête, die werd gehouden onder meer dan 26.000 bedrijven in 90 landen, blijkt een sterke focus op de werving van meer sales- en marketingpersoneel in Nederland. Dit heeft een positieve invloed op de score van de business confidence index, die in Nederland al sinds oktober 2012 stijgende is.
Tom Tempelman van Regus zegt: "De cijfers die eruit springen, betekenen niet alleen dat bedrijven meer werknemers zoeken. Ze betekenen ook een voornemen te investeren in sales en marketing professionals. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven vinden dat de tijd rijp is om weer hard aan hun verkoop te gaan werken. De komende maanden kunnen we meer vraag naar sales- en marketingpersoneel verwachten. Als bedrijven de concurrentie op de markt het hoofd willen blijven bieden, moeten zij gaan nadenken over hoe zij de beste krachten kunnen werven en behouden. Alle ontwikkelingen wijzen erop dat de mogelijkheid flexibel te werken van een leuke bijkomstigheid is veranderd in een essentiële arbeidsvoorwaarde als bedrijven hun beste medewerkers willen behouden. Jonge mensen die de arbeidsmarkt betreden, hebben doorgaans minder traditionele ideeën over werken: flexibiliteit en kwaliteit van leven wegen zwaarder. Flexibel werken levert echter ook extra voordelen op waardoor kantoren kunnen besparen op kosten voor vaste werkplekken en bovendien de productiviteit van hun personeel kunnen bevorderen."
Overige resultaten
Wereldwijd zijn meer dan 85 procent van de bedrijven van plan het aantal werknemers in 2013 te laten toenemen of te behouden. 25 procent daarvan is zelfs van plan meer dan vijf procent extra werknemers in dienst te nemen.
Opvallend is dat 57 procent van plan is de verkoop- en marketingafdeling uit te breiden.
Kleine bedrijven, van oudsher de stimulerende kracht achter de economie, nemen hoogstwaarschijnlijk de meeste nieuwe werknemers in dienst (28 procent)
Bedrijven die internationaal handel drijven, presteren nog steeds beter dan bedrijven die dit niet doen.
Een heel interessant maar ook zeker voorspelbaar gegeven. Althans voor de NL arbeidsmarkt.
De grote uittreding van de grijze golf is alweer enige tijd gaande en zal in 2014 en 2015 nog grotere pieken aannemen waardoor er tekorten gaan ontstaan.
Aansluitend hierop is een totaal inconsequent en onrealistisch HR en Recruitment beleid. Dat stelt namelijk onredelijke wensen/eisen die geenszins meer reëel te noemen zijn waardoor men zelf een groot probleem over zich aan het afroepen en in stand houden is.
De vraag zal meer zijn vanuit de organisaties wat de actie zal zijn. Gaat men op de ingeslagen weg door door domweg geen korte metten te maken met al die beperkingen zoals leeftijdsdiscriminatie, Overvragen van onderwijs niveau, het stellen van niet in te vullen eisen en zo een zeer groot capabel en (nog) beschikbaar potentieel aan te spreken, of gaat men nog harder roepen dat zij de juiste v/m maar niet kunnen vinden en dus hun blikken naar het buitenland richten?
Van politieke zijde is het wat dit groter groeiende probleem doodse stilte. Dat is niet eens meer zo verwonderlijk.
De grootste schade is men zichzelf langzaam maar zeker aan het aanrichten door niet verder meer te kijken naar mogelijkheden en te investeren in Human Capital.