Informatiecommunicatie en -management cruciaal voor innovatie
23 april 2013 -
Het innovatievermogen van organisaties wordt steeds afhankelijker van informatiecommunicatie en -management. Om snel beslissingen te kunnen nemen, moeten managers voortaan altijd en overal toegang hebben tot realtime markt- en bedrijfsinformatie. Omdat innovaties vaak ontstaan uit samenwerkingsinitiatieven, is het ook noodzakelijk dat informatie met alle ketenpartners te delen is.
Door bedrijf- en productinformatie beter te beheren en via sociale businessnetwerken te delen, kunnen managers de innovativiteit van hun organisatie de komende jaren nog flink vergroten.
Crisis verhoogt innovatiedruk
Een voordeel van de huidige crisis is dat het de druk op bedrijven verhoogt om te innoveren. Onder andere in de bouwsector, waar jarenlang sprake was van ruim voldoende werk, waardoor nieuwe technieken en efficiëntere vormen van samenwerken langzaam werden geaccepteerd. Inmiddels zorgt de crisis echter voor een grote machtsverschuiving richting bouwbedrijven, die bereid zijn om op basis van nieuwe contractvormen meer verantwoordelijkheid en risico te nemen. Dat lukt een aantal van hen zeer succesvol door betere afspraken met alle partners te maken en informatie efficiënter te delen. Dit doen zij op basis van een Bouw Informatie Model (BIM) en Systems Engineering (SE). "Bedrijven in de bouw zagen al jaren dat industriële bedrijven voorop liepen met ketenintegratie en het elektronisch delen van informatie, maar dachten altijd dat de eigen projecten teveel maatwerk waren", zegt Peter van Keulen, verantwoordelijk voor Channel Sales Development bij Dassault Systèmes in Nederland. "Onder druk van de crisis kunnen er tegenwoordig vergaand industrieel geproduceerde woningen worden gebouwd in amper twee maanden. Ook zijn woningen ineens veel energiezuiniger, of zelfs volledig energieneutraal te bouwen".
Industrie en consumentenmarkt innoveren in virtuele werelden
Terwijl ze in de bouw steeds meer via een BIM efficiënter gaan samenwerken, zetten industriële bedrijven de volgende stap richting virtueel testen, digital manufacturing en marketing experiences. Door alle productinformatie vanaf de eerste ideeën tot en met de recycling digitaal vast te leggen en met ketenpartners te delen, is de 'time-to-market' voor innovaties aanzienlijk te verkorten. Dat is anno 2013 een belangrijk concurrentievoordeel. Verder is met virtueel testen versus fysiek testen behalve kostbare tijd ook veel geld te besparen. "In de industrie en consumentenmarkt worden al jarenlang Product Lifecycle Management oplossingen gebruikt voor ketenbreed informatiemanagement van 'cradle-to-cradle," vertelt van Keulen. "Grote A-merk fabrikanten zijn daarin leidend geweest. Diezelfde bedrijven vervangen nu hun fysieke product- en systeemtesten door virtuele testen, wat behalve tijd ook dure prototypes en gereedschappen bespaart. Virtuele tests en simulaties zijn tegenwoordig namelijk zo betrouwbaar dat ze veel fysieke tests overbodig maken. Verder is virtueel testen natuurlijk duurzamer. Ook voor die trend is informatiemanagement van groot belang. Een andere ontwikkeling in de industrie en daarvan afgeleide consumentenmarkt, is het creëren van bijzondere experiences. Die beïnvloeden namelijk het koopgedrag van klanten."
Social innovatienetwerk voor cocreatie tot customer experience
Om innovaties te kunnen ontwikkelen waar klanten echt behoefte aan hebben, is het belangrijk om ze in een vroeg stadium te betrekken bij de productontwikkeling. Dat kan door eerst te luisteren naar hun ideeën en wensen op sociale netwerken en daarna een aantal invloedrijke klanten te betrekken bij de productontwikkeling en -introductie.
Social Business is inderdaad veel meer dan alleen iets leuks voor de marketingafdeling. Er is al veel onderzoek gedaan naar de functie van social media voor interne processen.
De toegevoegde waarde van social business komt pas echt tot zijn recht als de interne communicatie via social met extern wordt verbonden. Dan kun je denken aan samenwerking in de keten of met klanten.
Dan zijn de meest introverte medewerkers opeens ook in staat om ambassadeur te zijn voor het bedrijf en signalen van de markt terug te koppelen voor interne processen.
Vorig jaar heb ik een verzamelartikel geschreven over de social business onderzoeken van Altimeter, McKinsey en KPMG. Dit lijkt mij een mooie aanvulling op dit interessante artikel: