zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Communicatieprofessionals onderschatten waarde MVO

22 april 2013 - Terwijl 75 procent van het publiek en ruim 50 procent van de pers interesse heeft in wat bedrijven doen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), verwerkt slechts 25 procent van de bedrijven MVO-activiteiten in hun communicatie-uitingen.

Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, riep daarom bij de uitreiking van de Corporate Reputation Award van het Reputation Institute op 18 april jongstleden de aanwezige communicatiedirecteuren op MVO structureel op te nemen in hun communicatiebeleid. Dat gaat hen helpen bij zowel het inspireren en motiveren van hun medewerkers als bij het creëren van een beter imago van hun bedrijf in de buitenwereld. 



CSR-imago
De oproep van Lageweg wordt gevoed door de uitslag van het internationale onderzoek CSR RepTrak 100 uit 2012. Dat toont aan dat bedrijven waarvan het CSR-imago met vijf punten op een schaal van 100 stijgt negen procent meer positieve aanbevelingen krijgen van klanten en andere relaties. In dit onderzoek omvat CSR het Nederlandse begrip MVO, werkomgeving en governance. Studies van onder andere L. Sweeny uit 2009 laten zien dat medewerkers van bedrijven die veel aan MVO doen loyaler en productiever zijn dan medewerkers van bedrijven waar dit onderwerp geen prioriteit krijgt. Vanzelfsprekend benadrukte Lageweg dat er geen sprake mag zijn van greenwashing; u duurzamer voordoen dan u bent. 

Meer lef!
Lageweg nam het in zijn presentatie op voor Nederlandse bedrijven als C&A en NS. Deze ondernemingen hebben een goed MVO-beleid, zowel met betrekking tot het milieu als op het terrein van arbeid. Zij krijgen daarvoor op dit moment echter nog te weinig erkenning. Lageweg adviseert NS, C&A en andere bedrijven die goed met MVO bezig zijn daar met meer lef over naar buiten te treden, zowel in de communicatie met hun klanten als naar de media. Dat NS haar reizigers nu consequent informeert over de lagere CO2-uitstoot van treinreizen ten opzichte van autogebruik vindt hij dan ook een goede ontwikkeling. Ook de reclame van C&A voor biokatoen en voor het terugbrengen van gebruikte kleding vindt hij goede voorbeelden van MVO-communicatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Verkiezing ‘MVO-manager van het jaar 2013’ van start
 ‘Bedrijfsleven loopt achter qua duurzaamheid’
 MVO-trends bieden volop kansen
 Luchtvaartmaatschappijen rapporteren onvoldoende over MVO
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10