Wantrouwen in goede bedoelingen bedrijfsleven groeit
11 april 2013 -
Nederlanders zetten vraagtekens bij de oprechtheid van maatschappelijke initiatieven door bedrijven, zo blijkt uit de Maatschappelijk Imago Monitor, een initiatief van Hope & Glory. Het wantrouwen groeide in een jaar tijd van 34 procent naar 41 procent. Nederlanders vinden dat organisaties onvoldoende aandacht besteden aan een eerlijke verdeling van de welvaart. Met name het vertrouwen in grote bedrijven neemt af.
Als gevolg hiervan geven Nederlanders het maatschappelijke imago van de top 30 grootste concerns een rapportcijfer van 5,3. Vijftien procent van de Nederlanders is wél overtuigd van de goede intenties van bedrijven.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Onderzoeksbureau Motivaction, die de Maatschappelijk Imago Monitor (MIM) uitvoerde, vroeg ruim 3.100 Nederlanders tussen achttien en 70 jaar naar het belang dat zij hechten aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bas Van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory, spreekt van een zichtbare verschuiving: "We zien dat Nederlanders steeds kritischer kijken naar de goede bedoelingen van organisaties. Volgens 72 procent van de Nederlanders houden bedrijven zich vooral met maatschappelijke kwesties bezig om het imago op te poetsen. Bijna de helft denkt zelfs ook dat bedrijven maatschappelijke initiatieven als marketingstunt inzetten om meer producten te verkopen."
H&M scoort, Heineken niet
Maatschappelijke initiatieven kunnen een positieve invloed op de corporate reputatie hebben, mits de campagne aanspreekt en goed past bij het imago en de expertise van het bedrijf. Het initiatief van H&M om oude kleding in te zamelen, roept veel goede reacties op. "Blijkbaar herkent de consument het probleem van overtollige kleding en vindt een recycle campagne rondom textiel goed passen bij de modeketen’, aldus Van Haastrecht. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat het initiatief van Heineken rondom verantwoord drinkgedrag een negatief effect heeft op het imago. ‘Enerzijds wordt er gestimuleerd om bier te kopen en anderzijds wordt het afgeraden. Deze dubbelzinnigheid leidt tot een negatieve waardering."
Drie tips
Van Haastrecht adviseert bedrijven die een succesvol maatschappelijk initiatief willen starten dan ook het volgende:
1. Blijf bij de kernwaarden van uw merk en kies een onderwerp dat logischerwijs bij het merk past;
2. Draag bij aan het oplossen van een herkenbaar maatschappelijk probleem;
3. Laat zien wat het doel is van een maatschappelijk initiatief.
Top 30 Nederlandse bedrijven in de MIM 2013
Het maatschappelijk imago van FrieslandCampina wordt als beste gewaardeerd door Nederland. De zuivelproducent wordt op de voet gevolgd door Menzis, Rabobank, Philips en Eneco. De grote verliezer dit jaar is SNS Reaal dat van de achttiende naar de 30e positie duikelde met een 3,8 als rapportcijfer.
Laten we het over twee zaken gewoon eens zijn. Eén: Een onderneming wordt opgezet en onderhouden om winst te maken. Twee: Duurzaam/Verantwoord is doorgaans niets meer dan een modewoord of hype dat aan een ieder laat zien,''kijk ons eens goed bezig.''
Je kunt als onderneming wel roepen dat je,als voorbeeld, zaken alleen nog maar digitaal doet en geen papier meer zal gebruiken. Goed voor het millieu, Lekker duurzaam. Dat je een berg aan kosten bespaard... ach... ondergeschoven argument toch?
Je kunt tegen die 'immorele' vervuilende, smerige winstmakers, olie multinationals schelden en schoppen, en tegelijkertijd wel zwartrijden of anderd vormen van energie gebruik maken, die door de olieproducten mogelijk worden gemaakt.
Laten we wel zijn. Als er miljarden aan belasting worden gestopt in de waanzin die bijvoorbeeld emissiehandel heet, als er miljarden aan belastinggeld aan ondoordachte initiatieven worden gestopt zoals zeer vervuilende spaarlampen, die toch helemaal niet zo duurzaam blijken als geroepen, dan is het misschien tijd om duurzaam of verantwoord ondernemen bij de wet te verbieden.
Dat heeft net zoveel waarde als het als argument te gebruiken in zakelijke of politieke uitingen. De werkelijke oprechte en idealistische ondernemer uiteraard buiten beschouwing gelaten.
Tenslotte, de consument is natuurlijk ook weer niet zo gekm