10 april 2013 -
Bijna 50 procent van de marketeers noemt het centraal stellen van de klant de belangrijkste opgave in 2013. Samen met 'social media' en 'authenticiteit' is 'klant centraal' het onderwerp waar de meeste marketeers zich op zullen richten. Hoewel het beeld per sectorenorm verschilt, zullen alle marketeers een spade dieper moeten gaan om de klant echt te verleiden.
Dat blijkt uit het tiende Marketingtrendonderzoek van Berenschot waaraan meer dan 350 marketeers deelnamen en dat gisteren gepubliceerd werd in Marketing Tribune.
Switchgedrag voorkomen
Ten opzichte van 2012 wisselden 'Klant centraal' - nu op plaats een - en 'Social Media' - nu op twee - van plek. Net als in 2012 staat authenticiteit op nummer drie. 'Innovatie en ideegeneratie' is gestegen naar plek vier. 'Storytelling' komt met stip nieuw binnen op vijf. In de top tien staan verder naast 'mobile marketing', 'samenwerking' en 'MVO' nog twee nieuwe onderwerpen: 'conversie' en 'transparantie'. "In een krimpende markt met toenemende concurrentie willen klanten steeds meer voor minder geld. Door een hechtere relatie met hun klanten te bewerkstelligen, proberen marketeers switchgedrag te voorkomen," verklaart Onno Ponfoort van Berenschot.
Divers beeld
Het beeld per sector in de tien jaar dat dit onderzoek wordt uitgevoerd, is nooit zo divers geweest. Marketeers in de retail en food zeggen op andere onderwerpen te gaan focussen dan hun vakgenoten in de zakelijke dienstverlening. En marketeers in de industrie hebben weer een ander beeld. Het verschil tussen marketeers werkzaam op directie-, management- of uitvoerend niveau is daarentegen gering. De sector bepaalt dus echt de focus. "Het onderstreept de constatering dat de marketeer een spade dieper moet gaan, en zich echt moet inleven in de specifieke situatie waarin elke individuele klant zich bevindt," zegt Ponfoort, die tijdens de Multichannel-dagen op 23 en 24 april 2013 in de Jaarbeurs in Utrecht de verdere uitkomsten van het onderzoek zal presenteren.
Natuurlijk is het van heel groot belang om de klant centraal te stellen. Maar wie zie je als jouw klant? Is dat alleen de externe klant? Dan ben je niet volledig. Een organisatie moet ook zijn eigen medewerkers als Klant zien door hen zoveel mogelijk te laten doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Met als focus de externe Klant. Dan verbeteren de resultaten zienderogen. Ik wil het het gesprek wel over aan.
Bij marketeers, maar bij iedereen in commerciele organisaties zou de klant altijd centraal moeten staan. Dus ik vind het vrij shocking dat dat vorig jaar niet zo was ;-)
@pepita Eens: klant moet altijd op één! En het is de vraag of dit alleen geldt voor profit-organisaties. De klant wordt mondiger en veeleisender. Er ligt een schone taak ook bij non-profit instellingen (bv zorg, overheid) om ook de klant centraal te stellen (i.p.v. de eigen regels en interne processen, bv).
Helemaal eens. Heb ooit wel eens geroepen dat de politicus de ultieme marketeer zou moeten zijn en dan geldt dat dus ook voor alle daaraan verbonden organisaties. En ook voor de not-for-profit...
Het is aardig te zien dat organisaties vergeten voor wie ze bestaan. Je merkt het gelijk in hun hele attitude richting klant...