De lijn weer ‘aan de praat krijgen’ absoluut mogelijk
5 april 2013 -
In veel organisaties is lijncommunicatie de dominante manier van communiceren. Steeds meer organisaties merken dat deze lijn niet goed (meer) werkt. Een van de oorzaken is dat de lijn is gebaseerd op nogal wat veronderstellingen. Maar wie nu precies vanuit welke functie, welke rol of verantwoordelijkheid heeft in de interne communicatie blijft vaak in het midden en is zelden expliciet gemaakt.
Involve onderzocht wat managers en medewerkers zien als hun belangrijkste taken in interne (lijn-)communicatie (Involve, Uversiteit Twente, maart 2013). En ontwikkelde van daaruit een voor het vak nieuwe visie op het effectiever laten verlopen van lijncommunicatie en het opnieuw werkend krijgen van de communicatielijnen in organisaties.
In vier stappen de lijnen werkend krijgen
Die visie bestaat uit vier stappen om de huidige situatie te analyseren en een eerste opzet te maken voor de gewenste situatie. Achtereenvolgens wordt gekeken naar:
1. welke informatie voor een organisatie relevant is;
2. wie een rol spelen in de uitwisseling daarvan;
3. welke communicatieverantwoordelijkheden deze ‘spelers’ vervullen;
4. en wat zij vervolgens nodig hebben om dit goed te kunnen doen.
De whitepaper ‘Lijncommunicatie, hoe het wel werkt’ is gratis te downloaden.