zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Scherpe daling fraude internetbankieren

4 april 2013 - De fraude met internetbankieren is in de tweede helft van 2012 met 60 procent gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar. Het schadebedrag daalde van 24,8 miljoen naar tien miljoen euro. Het is voor het eerst sinds de NVB fraudecijfers bekend maakt dat er sprake is van een daling. In heel 2012 bedroeg de fraude met internetbankieren 34,8 miljoen euro (was drie procent miljoen in 2011).

Ook de schade door skimming daalde van 38,9 miljoen euro in 2011 naar 29 miljoen euro in 2012. Dat is een daling van 26 procent. De totale fraude in het betalingsverkeer was afgelopen jaar elf procent lager dan in 2011 en kwam uit op 82 miljoen euro.



Fraude internet bankieren: phishing en malware
Uit de cijfers van de NVB blijkt dat de focus van internetfraudeurs verschuift van het 'hengelen' naar vertrouwelijke gegevens (phishing), naar de ontwikkeling van malware waarbij criminelen speciale software schrijven om computers te infiltreren. Een verklaring voor de daling van de fraude is gelegen in de effectieve monitoringsystemen van banken om fraude tijdig te kunnen herkennen en voorkomen. Ook de oprichting in 2011 van de Electronic Crimes Task Force (ECTF), waarin banken samenwerken met het Openbaar Ministerie en politie werpt zijn vruchten af. Zo lopen er op dit moment meer dan vijftien onderzoeken naar fraude met internetbankieren waarbij de ECTF direct of indirect betrokken is. Doordat banken veel moeite steken in campagnes over veilig bankieren zijn consumenten zich steeds beter bewust van de methodes die criminelen gebruiken en trappen ze er minder snel in. Volgens NVB voorzitter Staal zullen banken er alles aan blijven doen om te voorkomen dat geld in de zakken van criminelen verdwijnt: "Dat zien banken als hun maatschappelijke plicht." 

Jaarlijks drie miljard transacties via internet

Ongeveer 93 procent van de overboekingen gaat tegenwoordig via het internet. Elf miljoen klanten maken gebruik van internetbankieren. Bijna vier op de vijf Nederlanders tussen de zestien en zeven procent jaar doen hun bankzaken via het internet. Per jaar vinden ongeveer drie miljard transacties plaats via het internetbankieren, met een totale waarde van 3.200 miljard euro. De schade van 34,8 miljoen betrof 0,001 procent van de jaarlijkse transactieomzet. De cijfers tonen volgens NVB voorzitter Staal aan dat het betalingsverkeer veilig is en banken in toenemende mate in control zijn: "Een positieve ontwikkeling dus, al blijven de fraudebedragen hoog. Bewustwording en alertheid van klanten blijven vereist." 

Skimming

De daling van skimming is vooral te danken aan de invoering van de EMV-chip ('het nieuwe pinnen'). Ook 'geoblocking' waarbij de magneetstrip op de betaalpas standaard is uitgeschakeld buiten Europa helpt om de schade door skimming te beperken. Uit cijfers van de NVB en de Betaalvereniging blijkt dat de meeste aanvallen plaatsvonden op betaalautomaten in de parkeersector, bij onbemande tankstations en bij geldautomaten. Dat komt doordat de pas nog geheel in de paslezer verdwijnt waardoor de magneetstrip nog steeds kan worden gekopieerd. Adequate preventiemaatregelen, zoals het aanbrengen van een voorzetmondje op de betaalautomaat, kan skimming voorkomen. Betaalautomaten in de bemande retailmarkt (met name winkels en horeca) waar de pas nog slechts gedeeltelijk wordt ingestoken, zijn niet meer aangevallen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cybercriminelen storten zich op mobiele apparaten
 Weinig vertrouwen in bescherming persoonsgegevens
 Zogenaamde soft controls onontbeerlijk bij voorkomen fraude
 ‘Eén nationaal anti-fraudebureau kan miljarden besparen’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10