zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Deelauto in 2015 gemeengoed in Nederlands bedrijfsleven

4 april 2013 - Mobility Mixx verwacht dat het gebruik van de zakelijke deelauto in 2015 sterk toegenomen zal zijn. Ze constateert uit onderzoek dat nu al een op de vijf Nederlandse bedrijven gebruik maakt van een vorm van autodelen voor haar medewerkers. Mobility Mixx voorspelt verder, het onderzoek combinerend met trends en ervaring, dat het gebruik binnen twee jaar flink zal groeien.

Werkgevers kiezen steeds vaker voor deelauto’s in het kader van het MVO beleid, om kostenbesparingen door te voeren of de parkeerdruk op het bedrijfsterrein te verminderen. Voor veel medewerkers is het bezit van een auto geen must meer in tegenstelling tot tien jaar geleden toen een auto nog gezien werd als belangrijk statussymbool. 



Interesse van bedrijventerreinen
In 2012 groeide het gebruik van deelauto’s gestaag. Daarbij signaleert Mobility Mixx vooral een toename in de interesse naar deelauto’s voor bedrijventerreinen, waardoor meerdere bedrijven de auto’s en kosten kunnen delen, en naar volledig elektrische autopools. Op dit moment zijn deelauto’s het meest bekend bij overheidsinstanties (44 procent), tevens worden deelauto’s hier het vaakst aangeboden (47 procent). Veel bedrijven organiseren hun autopool zelf. Omdat het beheer hiervan een arbeidsintensief proces is, verwacht de mobiliteitsaanbieder dat steeds meer bedrijven de tijdsbesparing van het uitbesteden zullen inzien. Ook zal de deelauto nog meer aan bekendheid winnen door de toetreding van nieuwe aanbieders op de markt.

Steeds vaker gebruik in plaats van bezit
"Het gebruik van deelauto’s past in het huidige tijdsbeeld waarin consumenten steeds vaker gebruikmaken van diensten maar er geen eigenaar van zijn. Neem als voorbeeld een muziekdienst als Spotify, waarbij consumenten toegang hebben tot muziek maar het niet bezitten," licht Mobility Mixx-directeur Paul Wessels toe. "Een deelauto kan uitkomst bieden, als u niet elke dag een auto nodig hebt voor uw werk. U kunt de auto reserveren en betalen voor het gebruik maar u hoeft hem niet te bezitten."
In het bedrijfsleven wordt het gebruik van een deelauto veel gecombineerd met een zakelijke mobiliteitskaart zodat medewerkers de dagelijkse woon-werk route gewoon met het OV kunnen afleggen en zakelijke afspraken de ene keer met de auto en de andere keer met het OV kunnen bereizen. "Daarmee is het einde van alleen het declareren van treinkosten of zakelijke kilometers in zicht," aldus Wessels. 

Gebruikcijfers deelauto’s

Zakelijke gebruikers van de deelauto’s van Mobility Mixx reden in 2012 in totaal 7,6 miljoen kilometer. De bezettingsgraad van de auto’s was tijdens kantooruren 63 procent. Elke deelauto reed gemiddeld 18.000 kilometer, dat komt neer op een procent per km per maand, 371 km per week en 74,2 km per dag. Populaire dagen voor het gebruik van deelauto's zijn maandag, dinsdag en donderdag met een absolute piek in gebruik op maandagen. 

Top vijf
Vooral kleine en middelgrote type auto’s worden veel gekozen voor zakelijke ritten met een deelauto. Ook zijn zuinige en milieuverantwoorde auto’s populair. De top vijf van de meest gebruikte voertuigen van Mobility Mixx ziet er als volgt uit:
1. Toyota Aygo
2. Skoda Fabia
3. Opel Corsa
4. Honda Insight (Hybride)
5. Volkswagen Polo BlueMotion

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ook leaserijder rijdt dure tankstations voorbij
 Besparen op arbeidskosten: liever via mobiliteit dan via salaris
 Marktaandeel elektrische auto blijft groeien
 Liever zonder mobiel dan zonder auto
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10