zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven positief over innovatieklimaat

3 april 2013 - Hoewel Nederland op het gebied van innovatie wereldwijd slechts tot de middenmoot wordt gerekend, zijn Nederlandse bedrijven zelf zeer positief over het innovatieklimaat in ons land. Maar liefst 83 procent van de Nederlandse bedrijven beoordeelt het innovatieklimaat in ons land met een zeven of hoger.

Daarmee scoort alleen Duitsland (95 procent) hoger op innovatiegebied, vinden de Nederlanders. In het buitenland heeft ons land echter een middelmatig imago wat betreft innovatie. Dat blijkt uit de derde GE Global Innovation Barometer, een jaarlijks onderzoek naar de innovatiekracht van bedrijven. Het onderzoek is in opdracht van technologiebedrijf GE uitgevoerd onder ruim 3.000 leidinggevenden van bedrijven uit 25 landen, waaronder ook 100 bedrijven uit Nederland. Alle respondenten zijn rechtstreeks betrokken bij de innovatiestrategie en het beslisproces van hun bedrijf.



Verenigde Staten innovatieland bij uitstek
Uit de studie van GE blijkt dat slechts een procent van de bedrijven wereldwijd ons land noemt als hét innovatieland bij uitstek. De meeste bedrijven noemen de Verenigde Staten (35 procent), Duitsland (vijftien procent) en China (twaalf procent) als de toppers op het gebied van innovatie. Iets meer dan de helft (55 procent) van de bedrijven wereldwijd beoordeelt het innovatieklimaat in Nederland met een zeven of hoger, goed voor een twaalfde plaats op de ranglijst van 25 landen. Een groot contrast met de score die Nederlandse organisaties zelf geven aan het innovatieklimaat in ons land. Volgens Nederlandse bedrijven zijn de drie landen met het meest gunstige innovatieklimaat Duitsland (95 procent), Nederland (83 procent) en Japan (78 procent). De Verenigde Staten (vierde met 76 procent) en China (zesde met 70 procent) zijn volgens Nederlanders minder innovatief dan wereldwijd wordt gedacht. 

Perceptie en werkelijkheid komen niet overeen

Dat Nederlandse bedrijven innovatie hoog in het vaandel hebben, staat buiten kijf. Voor negen op de tien organisaties is het een strategische prioriteit (91 procent). Belangrijkste voorwaarden voor succesvolle innovatie, zijn volgens Nederlandse organisaties klanten en marktontwikkelingen begrijpen (81 procent), aantrekken en vasthouden van de juiste werknemers (73 procent) en succesvol samenwerken met andere organisaties (66 procent). Juist deze samenwerking met andere organisaties, zoals kennisinstituten staat onder druk. Onlangs uitten toonaangevende Nederlandse multinationals hun zorgen daarover in een brandbrief. De kern van hun zorgen is dat door bezuinigingen partnerships – de sleutel tot succesvolle innovatie – onder druk staan. Daarmee dreigt het topsectorenbeleid, bedoeld om innovatie te stimuleren door samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en onderwijs, te mislukken.
De resultaten van het onderzoek van GE laten een ander beeld zien. Volgens de Nederlandse respondenten zijn de sterke punten van het innovatiebeleid in ons land juist de overheidssteun en de samenwerking met universiteiten. Zo vindt 64 procent dat de overheid voldoende budget reserveert voor het stimuleren van innovatie. Dat is negentien procentpunten hoger dan het wereldwijde gemiddelde. Ook is 59 procent te spreken over de manier waarop de overheidssteun is georganiseerd, eveneens negentien procentpunten hoger dan het wereldwijde gemiddelde. Driekwart (75 procent) zegt bovendien dat het gemakkelijk wordt gemaakt om met universiteiten samen te werken, tien procentpunten meer dan het wereldwijde gemiddelde. 

Bureaucratie

Nederlandse bedrijven zien ook obstakels voor het innovatieklimaat in ons land. Belangrijkste zorgen zijn de bescherming van copyright en patenten (51 procent) en handelswetgeving (46 procent). De belangrijkste maatregel die genomen moet worden, is het terugdringen van de bureaucratie voor bedrijven die aanspraak willen maken op publieke financiering (48 procent). Andere maatregelen zijn meer aandacht voor ondernemerschap in het onderwijs (42 procent) en onderwijsprogramma’s beter laten aansluiten bij de wensen van het bedrijfsleven (32 procent).
"Nederlandse bedrijven zijn over het algemeen zeer te spreken over het innovatieklimaat in ons land," zegt Roland Teixeira, Country Executive van GE Benelux. "Toch zien ook wij als internationaal opererend bedrijf trends die het stimuleren van innovatie in Nederland in de weg staan." Teixeira stelt dat men bij het aangaan van een samenwerkingsverband ook moet open staan voor de risico’s die inherent zijn aan een innovatieproject. "Innovatie is een van de belangrijkste factoren om groei te bewerkstelligen. Echter succesvol innoveren kan enkel in een klimaat dat mislukken toelaat en daaruit verder leert."
Teixeira stelt verder dat de Nederlandse handelsgeest ons land tot een aantrekkelijke vestigingsplaats maakt voor multinationals. "Uit ons onderzoek blijkt dat de populariteit van protectionisme door de economische crisis toeneemt. Het valt op dat dat in Nederland niet het geval is. Er heerst hier van nature een handelsgeest die Nederland een interessante regio maakt om internationaal zaken te doen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Regionale aanpak voorkomt het missen van innovatiekansen
 Energievoorziening in 2040 – laat Nederland kansen liggen voor de economie?
 Vinden van de juiste partners cruciaal bij innovatie
 Doorbreken traditionele grenzen cruciaal om uit crisis te komen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10