zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Financieringsbereidheid consumenten neemt toe

2 april 2013 - Nederlandse consumenten zijn ten opzichte van vorig jaar meer bereid om geplande aankopen te financieren. Dit blijkt uit de VFN Financieringsbarometer, die in maart voor het eerst is opgesteld door GfK in opdracht van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN).

De koopbereidheid van consumenten is nog wel laag. Consumenten verwachten in de komende twaalf maanden minder grote aankopen te doen (-negen procent) in vergelijking met het afgelopen jaar. Voor deze geplande aankopen is de consument echter wel vaker bereid om deze te financieren (+31 procent). 



Consumptief krediet
Secretaris van de VFN Bert Reitsma geeft aan: "De afgelopen jaren is de verstrekking van Consumptief Krediet fors gedaald. Met de toenemende financieringsbereidheid van consumenten lijkt deze trend te stoppen." Nederlandse consumenten verwachten meer te besteden aan woningverbetering en grote huishoudelijke apparaten. Over het geheel genomen zal de consument echter minder besteden aan grote uitgaven doordat de bestedingen voor voertuigen en consumenten elektronica naar verwachting zullen dalen. 

Herstel economie
Met betrekking tot de financieringsbereidheid van consumenten, blijkt uit de VFN Financieringsbarometer dat deze is gestegen voor de categorieën voertuigen, consumenten elektronica en huishoudelijke apparaten. Het financieren van aankopen door de consument geeft een extra impuls aan de economie. "Bij herstel van consumentenvertrouwen, zal ook de aankoopbereid weer gaan toenemen. In combinatie met de financieringsbereidheid kunnen consumentenbestedingen dan versneld gaan stijgen," aldus Reitsma.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Doorstarterslening kan woningmarkt en staatskas redden
 VEH: Maak omzetten naar spaarhypotheek ook volgend jaar mogelijk
 Consument wil betere service; banken en verzekeraars goedkopere
 Flitskredieten blijven consument duperen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10