Provisieverbod voor veel Nederlanders nog onbekend
2 april 2013 -
Drie maanden na de invoering van het provisieverbod op complexe verzekeringsproducten, blijkt dat 78 procent van Nederland niet bekend is met dit provisieverbod. Daarnaast ziet bijna de helft van de Nederlanders het nut van het verbod niet in.
Hoewel de invoering van het provisieverbod in de media aandacht heeft gehad, is het verbod op deze provisies onder veel (78 procent) Nederlanders nog onbekend. De groep van 22 procent die al wel op de hoogte was van het provisieverbod, zag er vaak het nut niet van in.
Transparantie
Uit onderzoek van Verzekeringen.com blijkt verder dat veel Nederlanders een provisie op bijvoorbeeld een autoverzekering of zorgverzekering geen probleem vinden. Wel wenst bijna 90 procent van alle ondervraagden dat provisies, in welke vorm dan ook, duidelijk worden gecommuniceerd. Van alle ondervraagden heeft slechts een paar procent het provisieverbod in de praktijk ervaren, voornamelijk bij de afsluiting van een hypotheek en aankoop van pensioen en lijfrente.
Verdeelde meningen
De meningen over het verbod zijn erg verdeeld. Een meerderheid geeft er de voorkeur aan om bijvoorbeeld hypotheekadvies niet separaat te betalen, maar middels een provisie bij afsluiten. Ook de meningen van ondervraagden welke nog niet met het provisieverbod in aanraking zijn gekomen, zijn verdeeld. Voor hen is het nut van het verbod niet duidelijk en men is bang uiteindelijk meer te betalen.
Complexe verzekeringen
Het provisieverbod geldt alleen voor complexe verzekeringsproducten zoals, overlijdensrisico-, en inkomensverzekeringen en bijvoorbeeld een pensioen. Het verbod is vanaf januari 2013 van kracht en laat consumenten naast de koopsom of premie extra advieskosten betalen als vergoeding in plaats van een provisie. De maatregel is ingevoerd om adviseurs en bemiddelaars het belang van de klant voorop te laten zetten.