Social media nauwelijks gebruikt om in beeld te komen bij bedrijven
27 maart 2013 -
Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) geeft de voorkeur aan het sturen van een gerichte sollicitatie om in beeld te komen bij bedrijven waar ze willen werken, gevolgd door een open sollicitatie, met 44 procent. Social media worden door acht procent van de Nederlanders gebruikt. Alleen jongeren maken hier iets vaker gebruik van om in beeld te komen bij potentiële werkgevers. Ook schrijven zij zich meer in bij talentpools.
Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group waar per kwartaal 5.000 personen voor worden ondervraagd.
Nederlanders willen op een directe manier in beeld komen bij bedrijven
Nederlanders kiezen vooral voor een gerichte sollicitatie om in beeld te komen met werkgevers. Meer dan een kwart zet daarnaast het eigen netwerk in. ZZP’ers daarentegen gebruiken het vaakst hun netwerk om in contact te komen met bedrijven (44 procent). Daarnaast maken Nederlanders met een hogere opleiding, meer gebruik van hun eigen netwerk dan Nederlanders met een lager opleidingsniveau. De (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking kiest er vooralsnog voor om via de geijkte kanalen in beeld te komen en minder voor nieuwere kanalen, zoals social media en talentpools.
Talentpools en social media vooral gebruikt door jongeren
Het inschrijven bij talentpools of het benaderen van bedrijven via social media is nog geen gemeengoed in Nederland. Respectievelijk zeven en acht procent van de potentiële Nederlandse beroepsbevolking geeft aan op deze manieren in beeld te komen bij bedrijven waar ze willen werken. Social media zijn iets belangrijker voor twintig tot 29-jarigen, maar ook van hen maakt slechts tien procent hier gebruik van en daarmee blijft het minder interessant, dan directe manieren van solliciteren. Talentpools worden vooral gebruikt door een nóg jongere groep, namelijk vijftien tot 24-jarigen. "Er wordt flink ingezet op nieuwe media om werklozen en werkzoekenden in beeld te brengen bij werkgevers," aldus Roos Haasnoot, arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group "Wanneer we echter inzoomen op de methodieken die de voorkeur genieten, zien we dat werknemers en werkgevers overwegend de traditionelere methodieken gebruiken om elkaar te vinden. Belangrijk dat werkzoekenden deze methodieken niet vergeten als ze in beeld willen komen bij de werkgever waar zij graag willen gaan werken.
In het AGO kun je een vinkje zetten bij: werkgever rechtstreeks benaderd via social media. En dat is 8%?Opmerkelijke uitslag als 50% van de werkende bevolking alleen al LinkedIn gebruikt. Als je daar een goed netwerk opbouwt en bedrijven volgt, benader je bedrijven al rechtstreeks via social media.
Het AGO wordt online ingevuld, met aanvinken van mogelijkheden, zoals ook 'via werk.nl'. Werk vinden via social media kent vele, vele mogelijkheden die niet onder 1 vinkje te vatten zijn. Gelukkig.