26 maart 2013 -
Binnen een meerderheid van de newsrooms van beursgenoteerde bedrijven wordt geen enkele social media kanaal aangeboden om eigen persberichten, foto’s of video’s te delen. Nog eens 54 procent biedt geen ‘follow buttons’ om de social media kanalen van het bedrijf te volgen. Veel beursgenoteerde bedrijven zijn binnen de bestaande publicatieregels zoekende om de mogelijkheden van een newsroom te benutten.
Dit blijkt uit een inventarisatie van alle 106 beursgenoteerde bedrijven in Nederland door Porter Novelli. Er blijkt nog veel te winnen binnen de huidige beschikbare online newsrooms, een centrale plek op de website waar alle nieuwsberichten en bedrijfsinformatie, bondig en visueel aantrekkelijk in hapklare brokken en met social media deel- en contactfuncties wordt aangeboden. Bedrijven hebben vaak wel een plek op de website waar ze persmaterialen of ander bedrijfsnieuws aanbieden maar deze plek is vaak statisch van aard. Volgens Juriaan Vergouw, senior consultant digital van Porter Novelli is dit een gemiste kans. "Bloggers, analisten en journalisten en andere geïnteresseerden vragen niet meer informatie maar zoeken het tegenwoordig zelf wel. Bedrijven moeten veel meer met eigen content naar buiten treden, juist via de eigen kanalen. Dit past binnen de trend van de conversation company. Corporates worden steeds meer mediabedrijven."
Bedrijven zijn zoekende
Uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijven echter nog zoekende zijn naar de invulling van hun newsroom. Dit is niet geheel vreemd gezien de strenge publicatieeisen die worden gesteld aan beursgenoteerde bedrijven. Informatie is snel koersgevoelig en informatie moet compleet zijn en voor iedereen op hetzelfde tijdstip beschikbaar. Toch zijn er voor de afdelingen investor relations en corporate communicatie mogelijkheden om naast de officiële tools juist een newsroom in te zetten. Het biedt een uitgelezen kans om nieuws rond de onderneming beter te duiden. Door bijvoorbeeld meer over de reeds ingezette strategie uit te leggen of door het corporate merk meer te laden via concrete case studies.
Social media zijn een stap te ver
Het inzetten van social media bij het verspreiden van nieuws is voor veel beursgenoteerde bedrijven een stap te ver. Een aanzienlijk deel van de geïnventariseerde newsrooms heeft zelfs geen enkele social media componenten beschikbaar. "Daarmee missen deze bedrijven kansen om bijvoorbeeld bij een crisis bedrijfscontent sneller en zonder tussenkomst van media een breder publiek te laten bereiken en sneller in contact te treden met analisten, bloggers of andere doelgroepen," zegt Juriaan Vergouw van Porter Novelli.
Zes op de tien newsrooms niet ‘social’, Twitter en Facebook populairste kanalen
Van alle onderzochte bedrijven biedt 60 procent geen enkele social media kanaal aan om direct content te delen binnen de nieuwsroom. Slechts een kleine meerderheid (54 procent) biedt follow buttons aan om het bedrijf te volgen via social media. Vergouw vervolgt: "Veel bedrijven beseffen niet dat de online newsroom vaak de eerste stop is van bijvoorbeeld analisten, bloggers of journalisten om meer te weten te komen over een issue." Van de beschikbare social media wordt Twitter (62 procent) het meest opgenomen als kanaal om bedrijfsinformatie direct vanuit de newsroom te delen, gevolgd door Facebook (54 procent), LinkedIn (46 procent) en YouTube (27 procent). Een corporate blog bijhouden is niet zo populair. Ongeveer één op de tien beursgenoteerde bedrijven heeft een corporate blog (elf procent).
Aanbod RSS-feeds nog niet standaard
Mogelijkheden tot downloaden van corporate materialen binnen de newsroom is vrijwel bij iedere onderneming aanwezig. Zo heeft 96 procent downloads beschikbaar, zoals beeldmateriaal. Dit geldt ook voor het aanbieden van persberichten (99 procent). Dat RSS-feeds - de mogelijkheid om automatisch op de hoogte gehouden te worden van corporate nieuws - veelal ontbreken in newsrooms is eveneens opvallend. Nog niet de helft (44 procent) van de bedrijven biedt dit aan. Bij slechts 22 procent van de onderzochte websites heeft een overzichtspagina waarop de perscontactmogelijkheden staan weergegeven. Zij kiezen ervoor om contactgegevens op verschillende pagina’s te tonen, bijvoorbeeld onderaan pers- of nieuwsberichten. Twitter en LinkedIn worden nog nauwelijks door bedrijven gebruikt als contactmogelijkheden voor woordvoerders. Een goede newsroom biedt mogelijkheden om op verschillende manieren in contact te treden met experts of woordvoerders van de onderneming om juist met hen ook een dialoog op te bouwen.