zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

In vijf stappen naar agile learning

25 maart 2013 - 53 procent van de grote ondernemingen acht zichzelf in staat de noodzakelijke training en ontwikkeling te leveren om snelle veranderingen in de bedrijfswereld op te kunnen vangen. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 750 HR-professionals. Meer dan de helft van deze professionals stelt daarmee dat zij de tools in huis hebben om met dergelijke veranderingen om te gaan.

Er bestaan inmiddels dan ook diverse manieren om personeel de nodige kennis bij te brengen en om hen verder te ontwikkelen in hun vakgebied. "Agile learning is met name een nuttig leermiddel om nieuwe kennis en inzicht de organisatie in te brengen. Agile Learning is een leeraanpak dat gebruik maakt van experts uit de praktijk. Deze experts voorzien organisaties daarbij van het juiste opleidingsmateriaal voor de enorme diversiteit aan werknemers," zegt Dennis Valkema, Country Manager bij Lumesse Benelux. "Voor het gebruiken van agile learning is daarom een nieuwe manier van denken, kennis en middelen nodig. Dit helpt HR-managers vervolgens bij het efficiënt trainen van het personeel; zowel binnen het bedrijf als in de gehele branche waarin zij werkzaam zijn. Het is daarom voor grote ondernemingen aan te raden om agile learning binnen hun bedrijf toe te passen." Agile learning is door managers via het volgende stappenplan eenvoudig in de organisatie te implementeren: 



Stap 1: Breng de leerbehoeftes in kaart
Om te beginnen zal een manager in kaart moeten brengen welke leerbehoeftes er binnen het bedrijf bestaan. Deze moet tevens achterhalen waardoor er prestatieproblemen optreden en welke strategieën helpen bij het aanpakken van zulke uitdagingen. Daarnaast is het belangrijk om duidelijk te maken welke doelen de organisatie met de strategie wilt nastreven en welke invloed dat heeft op de ontwikkeling van talent. Leerframeworks en competentiemodellen kunnen hierbij helpen. 

Stap 2: Speel in op de toekomst

Bij het opstellen van een strategie voor agile learning is het verstandig naar de toekomst te kijken en de strategie hierop in te stellen. ‘Futurist’ Gerd Leonhard identificeerde tijdens de Learning Technologies Conference 2013 diverse trends in leren en leermethodes.
1. Opkomst mobile en nieuwe netwerkmogelijkheden
Volgens Leonhard is 60 procent van het internetverkeer in de komende drie jaar afkomstig van mobiele apparaten. Dit percentage ligt momenteel op slechts tien procent. Mobiele apparaten en mobiele verbindingen worden steeds goedkoper en dit heeft een enorme toename in de internetactiviteit van mobiele apparaten tot gevolg. "Als organisaties agile learning willen toepassen, is het verstandig om ook de mogelijkheden van mobile mee te nemen. Denk dan bijvoorbeeld aan het bieden van apps zodat werknemers kennis kunnen opdoen en lessen kunnen volgen via hun eigen smartphone, tablet of laptop", vervolgt Valkema.
2. Oplossingen naast elkaar gebruiken
Gebruikers zijn continu op zoek naar informatie en naar mogelijkheden om zichzelf te blijven ontwikkelen. Door het gebruik van meerdere technieken via diverse (IT)-oplossingen, is het voor werknemers mogelijk om op effectieve wijze kennis tot zich te nemen. Technologie maakt dit gebruik van meerdere oplossingen mogelijk, maar het is ook belangrijk om naar de rol van mensen in dit proces te kijken. Organisaties zullen om die reden hun technologische interfaces moeten inrichten met het oog op hun personeel. Dit bevordert niet alleen het gebruiksgemak, maar stelt de werknemers ook in staat hun eigen leermethodes te bepalen.
3. Meerdere kanalen om te leren
In de toekomst kunnen werknemers op verschillende manieren leren; Leonhard noemt het voorbeeld van een school (centraal), een online cursus via een website (decentraal) of via een sociaal netwerk als ‘Yammer’ (gedistribueerd). Managers kunnen diverse leertechnieken dan via verschillende kanalen aanbieden, ontwikkelen en delen. Wederom is dit voor werknemers een ideale manier om hun eigen ontwikkelingstraject in te richten.
Kortom: er wordt inmiddels van ondernemingen verwacht na te denken over trends die op het gebied van leerstrategieën opkomen. Deze trends geven vooral aan dat bedrijven openheid moeten bieden in de manier waarop hun personeel kan leren. Bij het implementeren van agile learning moeten HR-managers dan ook nagaan welke mogelijkheden zij het personeel willen bieden: welke leertechniek, via welke kanalen, en via welk apparaat. 

Stap 3: Leerstrategie implementeren

Een volgende belangrijke stap is de implementatie van de agile learning-strategie. Hierbij is het vooral belangrijk om de juiste technologie te kiezen. "De technologie moet een goede ondersteuning bieden, dus managers zullen voor software moeten kiezen die door de IT-afdeling eenvoudig is aan te passen en die de gebruikservaring voor werknemers verbetert," stelt Valkema.
Volgens Valkema is het tijdens de implementatie van de de agile learning-strategie bovendien cruciaal om de behoeften van cursisten te begrijpen. "Managers kunnen zo effectief op individueel niveau de juiste leermodules inkopen. Dit is mogelijk door diepgaande gesprekken te voeren met lijnmanagers en met de teams die zij aansturen. Het zicht op de kennis die nodig is en de ontwikkeling die het personeel moet doormaken is dan eenvoudiger in kaart te brengen." 

Stap 4: Personaliseer trainingen en resources

Zodra de leerstrategie geïmplementeerd is, kunnen managers de trainingen en modules op basis van individuele vaardigheden en functie van de werknemer personaliseren. Dit is echter alleen mogelijk als hier tijdens het opzetten van de leerstrategie rekening mee is gehouden. Technologie kan bovendien helpen bij het leveren van gepersonaliseerde content. Het blijft echter ook essentieel om een persoonlijke stempel op de inhoud van de strategie te drukken zodat cursisten zich aangesproken voelen. 

Stap 5: Evalueer de effectiviteit

Binnen bedrijven ligt de nadruk steeds vaker op return on investment (ROI). Dit speelt ook binnen de trainingsafdeling een steeds belangrijkere rol. Bedrijven doen er dan ook verstandig aan inzichtelijk te maken welke toegevoegde waarde een agile leeraanpak levert, in plaats van zich te richten op ingewikkelde ROI-formules. Formules om de ROI te berekenen zijn vooral interessant om de aanpak op individueel niveau te beoordelen. "Het is dan ook van groter belang de agile leeraanpak vanuit de ogen van aandeelhouders te evalueren," sluit Valkema af.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Agile werken leidt tot betere resultaten en meer werkplezier
 Agile komt tegemoet aan behoeften jongste IT’ers
 Bedrijfscultuur belangrijkste oorzaak falen Agile project
 Cloud: vooral om time-to-market en kosten te beperken
 
 
reacties
 
han buwalda  |   | 
18-03-2017
 | 
23:00 uur
Dag leergierige lezer
Wat n grap om leren van de specialisten een aparte naam te geven agile learning ....
Naturlijk zoek je als lerede de beste specialist in jouw onderwerp. Of toets je je plan aan de mening / blik van de toppers. Vaak is t zo dat je al pratend je eigen vragen kunt beantwoorden. Werk daarom altijd samen ..... VEEL belangrijker dan agile, eager of ....
Leren is doen, fouten maken en liever wat minder door het in een keer goed te doen. Fouten zijn lessen .... Have a great week.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10