15 mei 2003 -
De uitgaven aan marketing zijn de laatste tien jaar enorm gestegen. Vaak leveren die uitgaven niet proportioneel meer op. Geen wonder dat marketeers moeten bezuinigen.
Dat kan ook, zonder aan effectiviteit in te boeten, aldus Marketing Online.
Marketingkosten per verkochte auto: 3000 dollar Vanaf begin jaren negentig hebben Amerikaanse bedrijven hun marketingbudget met gemiddeld 7,5 procent per jaar verhoogd. Een groei die ruimschoots de inflatie overtreft. De grote drie autofabrikanten geven per auto gemiddeld bijna drieduizend dollar aan marketing uit.
Tips Het is relatief eenvoudig om op marketinguitgaven te bezuinigen. Drie tips:
1. Standaardisatie van brochures en uitingen Scheelt fors in de ontwerp- en productiekosten.
2. Gerichte communicatie Geen bulkreclame waarbij het merendeel van de ontvangers niet tot de kansrijke en/of rendabele doelgroep behoort. KPN zond in de jaren '90 spotjes uit op prime-time, gericht op MKB-ondernemers. Terwijl hooguit 10 procent van de kijkers op die momenten daadwerkelijk ondernemer is.