21 maart 2013 -
Ondanks de economische crisis doet 67 procent van de autobezitters de auto onder geen beding weg. Maar liefst 77 procent geeft aan liever de mobiel weg te doen dan de auto aan de kant te zetten. Dat blijkt uit recent onderzoek dat Team Vier in opdracht van Allsecur autoverzekeringen heeft uitgevoerd onder 554 personen.
We houden onze hand op de knip, maar toch denkt tweederde van de Nederlanders niet aan het wegdoen van de dure auto. De resultaten van het online onderzoek geven bijzondere inzichten. Respondenten buiten de Randstad hechten zich nog meer aan hun auto (74 procent) in vergelijking met de Randstedelingen (56 procent).
Auto is zeer belangrijk
Johan Van den Neste, marketing manager bij Allsecur kijkt op van de uitkomsten van het onderzoek: "Bij de vraag 'Wat zou je eerder wegdoen of laten?' komt de auto als zeer belangrijk naar voren. Naast de mobiel wordt een avond uit eten liever overgeslagen (86 procent), zelfs de vaatwasser moet het ontgelden (84 procent) en men gaat dan liever niet met vakantie (71 procent). Dit vind ik opvallend aangezien de smartphone niet meer weg te denken is uit de maatschappij. De vrijheid die een auto met zich meebrengt blijkt toch voorop te staan." Het belang van de mobiele telefoon verschilt wel per leeftijdsklasse: 67 procent van de jongeren (jonger dan 35 jaar) levert liever de mobiel in dan de auto, van de 35 - 50 jarigen geeft 75 procent de mobiel op en de ouderen (ouder dan 50 jaar) leveren het liefst hun mobiel in en niet hun auto: 84 procent.
Gratis met openbaar vervoer
Als we wél besluiten de auto aan de kant te zetten, dan zou gratis OV (twaalf procent) de belangrijkste reden zijn om dit te doen. Daarnaast zijn de hoge brandstofprijzen (tien procent) of een verslechterde financiële- of gezondheidssituatie (achttien procent) argumenten om de auto weg te doen.
Hang naar vrijheid Bijna 85 procent maakt meer dan een keer per week gebruik van de auto. Hiervan geeft 41 procent aan de auto zelfs dagelijks te gebruiken. We rijden het liefst met de auto naar de supermarkt om de hoek voor de boodschappen (76 procent). Opvallend, aangezien korte ritten zorgen voor een hoog brandstofverbruik. Vrijetijdsbesteding (75 procent) volgt als tweede doel en tot slot woon- en werkverkeer met 57 procent. We zijn erg verbonden met onze auto: 62 procent van de autorijders is verknocht aan zijn of haar vervoersmiddel. Zonder auto zou 88 procent zich beperkt voelen in zijn of haar vrijheid.
Ik had eigenlijk geen andere uitkomst verwacht uit dit onderzoek. Een auto zorgt voor veel meer vrijheid dan een smartphone. En overal met het openbaar vervoer naartoe is ook niet voor iedereen even ideaal.