21 maart 2013 -
Medewerkers zijn voor het eerst na de start crisis weer positiever over hun werkgever. Hiermee is de dalende mate van vertrouwen van werknemers in werkgevers gekeerd, die sinds de start van de crisis in 2008 was ingezet. Met name op het gebied van respect (+vijf procent), eerlijkheid en kameraadschap (+vier procent) zijn werknemers een stuk positiever.
Dit blijkt uit resultaten van het Beste Werkgevers Onderzoek 2013 die door Great Place to Work zijn gepubliceerd. Aan het onderzoek deden dit jaar ruim 27.000 respondenten mee, verdeeld over 110 organisaties. De hoogst scorende organisaties worden daarbij onderscheiden als Beste Werkgevers van Nederland. Op basis van de positieve antwoorden op een vragenlijst van 58 stellingen en twee open vragen wordt de lijst van Beste Werkgevers van Nederland bepaald. De posities van de Beste Werkgevers werden gisteravond bekendgemaakt tijdens het GPTW Beste Werkgeversgala.
Voor het eerst weer stijging
Erik van Riet, directeur GPTW Nederland: "Wanneer we kijken naar het verloop van de scores van alle onderzochte organisaties van 2003 tot en met 2013 zien wij in het algemeen een ‘knik’ in 2008, bij de start van de crisis. Na 2008 zie je een daling van de scores. Dit jaar zie je voor het eerst weer een stijging. Bij de totale groep respondenten zien we dat het management geloofwaardiger wordt gevonden en medewerkers trotser zijn." 88 procent van de respondenten is van mening dat hun bijdrage in de organisatie van belang is (+drie procent ten opzichte van 2012). Ook zijn de scores op alle stellingen over de thema’s bedanken, ontwikkelen en zorgen zijn voor het eerste jaar hoger dan de scores in 2008. Zo vindt 77 procent van de werknemers dat zij alle mogelijkheden en middelen aangeboden krijgen om mijn werk goed te doen. In 2008 vond 73 procent dat en in de tussenliggende jaren was de score lager (70 procent in 2012).
Trots en oprechte interesse
Bijna driekwart (74 procent) van de werknemers ervaart een trots gevoel als ze kijken naar wat de organisatie heeft bereikt (+vijf procent ten opzichte van 2012). 58 procent van de werknemers vindt dat het management zijn werknemers betrekt in beslissingen die betrekking hebben op hun werk en werkomgeving. In 2011 en 2012 was dit respectievelijk 52 procent en 51 procent. Dit jaar vindt 66 procent van de werknemers dat het management oprecht persoonlijke interesse in hen toont. In 2011 en 2012 was dit respectievelijk 57 en 60 procent. Dit jaar vindt 71 procent van de medewerkers dat ze met respect worden behandeld. 60 procent vindt dat het management zijn verwachtingen duidelijk kenbaar maakt. In 2011 en 2012 was dit respectievelijk 58 procent en 59 procent.
Grote kloof tussen groep die ondergrens niet haalt en top vijf
Als de totale lijst wordt opsplitst en er een onderscheid wordt gemaakt tussen de Top Vijf Beste Werkgevers en de groep die de ondergrens van de Beste Werkgevers niet haalt, valt het op dat er een groot gat is tussen beide groepen. De twee uitersten groeien bovendien met de jaren steeds verder uit elkaar. De Top Vijf in de lijst van Beste Werkgevers blijft op alle dimensies groeien, ondanks de crisis van de afgelopen vijf jaar. De groep die de lijst niet haalt blijft sinds de afgelopen vijf jaar juist dalen op alle dimensies. De verschillen zien we vooral in de dimensie geloofwaardigheid waar het verschil dit jaar 27 procent is. Bij de Top Vijf Beste Werkgevers geeft een gemiddelde van 89 procent dit jaar aan dat het management geloofwaardig handelt. Bij de groep die in het onderzoek de Beste Werkgeverslijst niet heeft gehaald vindt slechts 62 procent dat het management geloofwaardig is op het gebied van beloftes nakomen, informeren, benaderbaarheid en verantwoordelijkheid nemen. Ook op de dimensies respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap zijn de verschillen groot (gemiddeld twintig procent verschil ten opzichte van de Top Vijf Beste Werkgevers). Van Riet: "Het is duidelijk dat organisaties die zich ten doel stellen om een Great Workplace te worden en aan die doelstelling vasthouden, het relatief beter doen dan andere organisaties. Organisaties die de lijst niet gehaald hebben communiceren bijvoorbeeld onvoldoende over hun beleid. Dit gaat ten koste gaat van de geloofwaardigheid van het management. Als je als organisatie kiest voor een visie waaraan je vasthoudt en consistent in durft te investeren, zelfs als dat betekent dat je in crisistijd impopulaire beslissingen moet nemen, resulteert dit in positief medewerkervertrouwen. Dat laatste gedrag zie ik vooral terug bij de Beste Werkgevers in onze lijst en met name bij de Top vijf van deze lijst.’’
Jezelf zijn Van de respondenten is 86 procent is van mening dat hij/zij zichzelf kan zijn op de werkvloer. In 2011 en 2012 was dit respectievelijk 81 procent en 83 procent. 80 procent is bereid tot extra inspanningen om het werk af te krijgen (+twee procent ten opzichte van 2012). 65 procent vindt dat het management doet wat het belooft; een stijging van +vier procent ten opzichte van vorig jaar. Ruim driekwart (76 procent) gelooft dat het management alleen mensen ontslaat als het niet anders kan (+een procent ten opzichte van vorig jaar). 78 procent vindt het management eerlijk en geeft aan dat het ethische principes toepast. (+drie procent ten opzichte van vorig jaar). 84 procent vindt dat hij/zij wordt behandeld als een volwaardig lid van onze organisatie, ongeacht de positie; een stijging van +vijf procent ten opzichte van vorig jaar.
Eerlijke verdiensten
63 procent van de werknemers vindt dat ze eerlijk worden betaald voor het werk dat zij verrichten. Dat is een stijging van acht procent ten opzichte van 2012. Slechts 47 procent van de medewerkers heeft in 2013 het gevoel dat ze eerlijk delen in de gerealiseerde winst. Het percentage is echter wel gestegen ten opzichte van 2012 (+vijf procent). 78 procent geeft aan nog een lange tijd te willen blijven werken bij zijn/haar huidige werkgever. In 2010, 2011 en 2012 was dit respectievelijk 78 procent, 77 procent en 74 procent.
Beste Werkgevers van Nederland 2013
Van Riet: "De organisaties die op de lijst van Beste Werkgevers staan hebben werkomgevingen ontwikkeld waar vertrouwen, trots en plezier centraal staan. Tevens vervul je een voorbeeldfunctie ten aanzien andere organisaties." Van Riet over het onderzoek: "Wij vragen de mening van medewerkers op basis van vijf ‘dimensies’ of waarden van hun organisatie, zoals geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap. Die waarden zijn gekoppeld aan bewezen prestaties. Dat kunnen wij staven met 25 jaar onderzoek, want zo lang gebruiken we deze methodiek al. Wij doen ook het enige onderzoek dat niet alleen vraagt naar de mening van de medewerkers, we wegen ook het beleid van de werkgevers mee. Door die koppeling te maken krijgen organisaties inzicht in de effectiviteit van hun beleid. Het onderzoek is empirisch onderbouwd en praktisch toepasbaar."