zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse CFO vooruitstrevend in verbeteren business

18 maart 2013 - Nieuwe mensen aantrekken, heilige huisjes omver werpen, een nieuw bedrijf starten en concentreren op zaken die winstgevend zijn. Dit zijn concrete voorbeelden hoe Nederlandse CFO's de crisis aangrijpen om kansen te benutten. Dit bleek tijdens de vierde CFO Breakfast Meeting die vorige week werd georganiseerd door Michael Page en Deloitte Consulting.

Tijdens de CFO Breakfast Meeting zijn circa 50 CFO's met elkaar in gesprek gegaan over de visie en trends voor 2013. Vanuit verschillende hoeken werd een blik geworpen op de toekomst in een sterk veranderende markt door aanpassing van business modellen en nieuwe verdienmodellen.



De crisis als kans
Frank Geelen van Deloitte Consulting vertelde dat uit recent trendonderzoek blijkt dat het vertrouwen in de economie in Nederland weliswaar is gedaald maar dat onze CFO's zich blijven richten op groei. Geelen ziet de crisis juist als een periode die benut moet worden om marktaandeel te vergroten.
Een CFO die de crisis als kans gebruikt is Mike de Boer van de nieuwe (online)bank Knab. Mike de Boer is CFO van Aegon Bank en heeft de implementatie van Knab verzorgd.
Mike de Boer ziet grote voordelen in het opzetten van een nieuwe bank.''Als je iets wilt veranderen is het goed om met niets te beginnen. Dit geeft volledige vrijheid en wendbaarheid. Kennis ontsluiten, tools beschikbaar stellen en maximale transparantie staan centraal bij de wijze waarop wij met onze klanten omgaan. De financiële dienstverlening moet veel meer servicegericht worden, dat bereiken wij onder anderen door een nieuw fee business model te introduceren. Voor de focus is het dus van belang om de klantbehoefte als uitgangspunt te nemen," aldus De Boer. 

Frisse blik
Ook belegger in vastgoed Redevco is een nieuwe weg ingeslagen door met een frisse blik naar de eigen portefeuille te kijken. ''Winkeliers vechten om A1 locaties en trekken weg van een minder aantrekkelijke ligging, dus die verkopen we. De 'beleving' is nu belangrijk. Als consument wil je in een prettige omgeving zitten waar je naar producten kunt kijken, kunt lunchen en een prettige dag kunt hebben. Dat is dan ook waar wij ons op richten,'' aldus CFO Marcel Eggenkamp.
Daar sluit Cees van Wijngaarden van de Free Record Shop zich bij aan. Hij legt uit dat hoewel digitale verkoop steeds meer toeneemt, fysieke verkoop altijd zal blijven bestaan. "We willen de klant de keuze geven om een product af te halen in de winkel of te laten bezorgen. De klant bepaalt wat hij prettig vindt en wat hem uit komt. Door de wens van de klant centraal te stellen wil de Free Record Shop het merk revitaliseren. Op termijn komt Free Record Shop met een nieuwe strategie, waaronder een nieuw model voor digitale distributie. Momenteel loopt er een pilot met Tele2 in tien filialen. Het betreft een shop-in-shop concept. Hiermee faciliteren wij een servicepunt waar klanten van Tele2 op een moment dat het hen schikt, hun Tele2 bestelling die zij online hebben aangeschaft, kunnen afhalen." 

Verschillende markten vragen om anders gekwalificeerde mensen

TEVA, wereldwijd marktleider in generieke medicijnen (geneesmiddelen die uit patent zijn) staat voor een andere uitdaging. De generieke markt waar het bedrijf zijn oorsprong in heeft staat sterk onder druk. De prijs van generieke medicijnen is in een vrije val gekomen en tegelijkertijd is de druk op de kwaliteit groter geworden. Deze situatie is op lange termijn niet houdbaar en dus gaat TEVA in gesprek met betalers hierover. Er zijn aanbieders die besloten hebben bepaalde medicijnen niet meer aan te bieden en ook TEVA kan daartoe, in de toekomst, gedwongen worden volgens Herman van Barneveld, CFO TEVA Pharmachemie. Daarnaast heeft TEVA besloten om zich naast generiek meer nadrukkelijk in andere markten actief te zijn. "Wij hebben besloten om niet meer alleen in de generieke markt te opereren, maar ook in de specialitee markt en het drogistenkanaal (OTC) actief te zijn. 

Ervaringen delen
De CFO Breakfast Meeting werd georganiseerd door Michael Page in samenwerking met Deloitte Consulting. ''Door de veranderende situatie in de financiële sector merken we dat onze klanten graag het gesprek met elkaar aangaan en ervaringen delen. Dit was wederom weer een succesvol evenement waar kennisdeling en uitwisseling van inzichten tot inspiratie leidt,'' aldus Mischa Voogt, Managing Director Michael Page Noord-Nederland.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grote vraag naar CFO’s voor toezichtrol
 CFO alerter in economisch onzekere tijden
 Twintig procent CFO’s is binnen twee jaar CEO
 CFO vertrouwt op groei
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10