14 maart 2013 -
Nederlandse autobezitters ergeren zich het meest aan ‘extra kosten of teveel betalen voor een beurt of reparatie’. Liefst 65 procent van alle ergerende autobezitters, zo blijkt uit recent onderzoek onder 1.000 Nederlandse autobezitters uitgevoerd door Tangram, in opdracht van Carsom.nl.
Het onderzoek laat zien dat ‘extra kosten of teveel betalen voor een beurt of reparatie’ (65 procent) de nummer een ergernis is van Nederlandse autobezitters op het gebied van auto-onderhoud. Op nummer twee staat het ‘niet bellen en overleggen bij meerwerk’ (32 procent) en op nummer drie ‘het gebrek aan kennis’, waardoor de autobezitter de garage wel moet vertrouwen (29 procent).
Top vijf auto-onderhoud ergernissen 1. Extra kosten of teveel betalen voor een beurt of reparatie (65 procent).
2. Garages die niet bellen voor extra werkzaamheden (en kosten) maar het gewoon uitvoeren (32 procent).
3. Het gevoel dat ik onwetend ben en maar moet afgaan op wat de garage zegt (29 procent).
4. Garages die niet of onvoldoende uitleggen wat ze hebben gedaan en welke kosten daar voor staan (24 procent).
5. Geen vervangend vervoer krijgen (twintig procent).
Eerlijke prijs
De meerderheid van de Nederlandse autobezitters (60 procent) geeft bovendien aan ‘niet in staat te zijn goed te beoordelen of de garage goed werk levert en een eerlijke prijs rekent’.
Deze problemen kun je goeddeels voorkomen door vóór de reparatie-/onderhoudsopdracht helder en nadrukkelijk te zijn.Geef een visitekaartje bij de sleutels af, waar in een paar woorden dit opgeschreven staat.
Maar ook de keuze van de auto.Veel electronica en accessoires leveren ook veel risico op voor reparaties.Wat niet zo bekend is dat het aantal problemen op dit gebied zo'n groot aandeel heeft dat garages daar specialisten voor in huis hebben en meer sleepfaciliteiten.En niet voor niets wordt electronica in naar Afrika geexporteerde tweedehandsauto's zo veel mogelijk verwijderd.
Ikzelf kom uit de Solex/2CV-tijd en kies mijn auto met zorg: minimale electronica, minimale automatisering (tot aan deur open/binnenlicht aan en mistachterlicht apart bedienbaar maken), er moet een tandem in kunnen en confortabel in kunnen worden geslapen, wendbaar in de stad, zuinig in gebruik en wit van kleur (zichtbaarheid).
Het werd een Daihatsu Hijet mini-busje (heet tegenwoordig Piaggio Porter). Een beetje harde zit, dat wel, maar wel hoger dan andere auto's (goed anticiperen in verkeer).NOOIT problemen!Pretentieloos gebruiksartikel. Onlangs kocht ik mijn vierde.
Job te Pas
P.S.: En voor ouderen ideaal door hoge in-/uitstap.
Dat klopt Job, goede toelichting. Echter zijn er ook simpelweg een groot aantal autogarages die onredelijke prijzen rekenen en onnodig onderhoud uitvoeren, dat is een feit.