8 maart 2013 -
Professionals kunnen hun prestaties verbeteren door directer en bondiger te communiceren. Althans, dit is een van de veelvoorkomende tips die zij door interne en externe relaties aangereikt krijgen. De meeste tips aan professionals zijn op interpersoonlijk vlak. Dit stelt Feedback4Professionals aan de hand van een analyse van feedback aan ruim 1.000 professionals.
Professionals kunnen ook terrein winnen door beter te luisteren. Aandachtig en goed luisteren is een veelvoorkomende tip. Op het gebied van interpersoonlijke vaardigheden blijkt ook dat inlevingsvermogen en interactie (vooral gericht op de klant) nog de nodige aandacht verdient.
Zakelijke relaties
Daarnaast blijkt uit de feedbackanalyse dat netwerken en het onderhouden van zakelijke relaties een belangrijk aandachtspunt is. Voor wat betreft het kennisniveau, dient dit vooral op het gebied van klantvisie en strategie bijgespijkerd te worden.
Tops
De zogenaamde tops, oftewel complimenten aan professionals, zijn gericht op collegialiteit. ‘Je bent een fijne collega’ is er zo eentje. Ook de kennis van de eigen organisatie en het betreffende vakgebied of de markt van professionals verdient veelal een top van interne en externe relaties.
Feedback verzamelen
"Feedback is essentieel om prestaties te verbeteren. Daarbij is het van belang om feedback uit verschillende hoeken te vergaren. In de praktijk heeft u tenslotte ook niet alleen te maken met naaste collega’s. Om feedback effectief te kunnen aanwenden om prestaties te verbeteren, is de 3D feedback methode ontwikkeld. Hierbij worden ook externe relaties in het feedbackproces betrokken. Daarnaast is een belangrijke succesfactor van effectieve inzet van feedback dat u regelmatig de polsstok uitwerpt. U kunt zichzelf dan steeds op scherp stellen door te polsen welke vooruitgang u boekt en of u op de goede weg bent," aldus Eric van Paridon, co-founder van Feedback4Professionals.