zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven betalen hoge kostenvergoeding voor ongelicentieerde software

1 maart 2013 - De kosten die bedrijven betalen voor het gebruik van ongelicentieerde software in Nederland zijn in 2012 met 56 procent gestegen ten opzichte van 2011. Gezamenlijk vertegenwoordigen deze schadeclaims een waarde van 3,2 miljoen euro, waar dit in 2011 nog twee miljoen euro was.

Nederlandse bedrijven betalen daarmee de hoogste kostenvergoedingen voor het gebruik van ongelicentieerde software van alle landen in de EMEA-regio in 2012. Dit bedrag is exclusief extra uitgaven voor bijvoorbeeld advocaten. 



Onopzettelijk
Het gebruik van ongelicentieerde software is niet altijd opzettelijk. Het wordt echter wel gezien als een schending van het intellectueel eigendomsrecht en is daardoor een serieus vergrijp met verstrekkende consequenties. Bedrijven die betrapt worden op het gebruik van ongelicentieerde software – al dan niet opzettelijk –, lopen bijvoorbeeld het risico verlopen softwareproducten te gebruiken. Die kunnen schadelijke software bevatten, die systemen infecteren met virussen en andere malware. Er bestaat daarnaast een potentieel risico op financiële en reputatieschade. 

Bovengemiddeld gebruik
"Het is alarmerend om te zien dat het gebruik van ongelicentieerde software bedrijven in Nederland meer kost dan in elk ander land in de EMEA-regio. Dit zou een indicatie kunnen zijn van een bovengemiddeld gebruik van ongelicentieerde software in Nederland," zegt Julian Swan, Director of Compliance Marketing BSA EMEA. "Bedrijven moeten software meer gaan zien als een strategisch bedrijfsmiddel dat ze helpt producten te ontwikkelen, diensten te leveren, interne werkzaamheden uit te voeren en zaken te doen. Er is een bedrijf in Nederland, dat in 2012 circa 406.500 euro aan kostenvergoeding en legaliseringskosten heeft moeten betalen voor het gebruik van ongelicentieerde software. Bedrijven kunnen dit voorkomen door meer nadruk te leggen op een juist beheer van softwarematige bedrijfsmiddelen, ook wel bekend als Software Asset Management."
Softwarepiraterij heeft invloed op de lokale economie, zoals de Economic Impact studie uit 2010 van de BSA uitwees. Het onderzoek toonde aan dat het verminderen van ongelicentieerd softwaregebruik met 28 procent binnen vier jaar 3.815 nieuwe technische banen oplevert. Daar bovenop ontstaan er nieuwe economische activiteiten ter waarde van 2.274.000.000 euro en 557.443.000 euro aan nieuwe belastinginkomsten in 2013. 82 procent van deze inkomsten blijft behouden voor de lokale Nederlandse economie.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nieuwe bedrijfsprocessen in verschiet
 Investering in software is prioriteit voor logistieke dienstverleners in 2013
 Synchronisatie moeilijker door iPad en iPhone
 Werkgever verantwoordelijk voor illegaal softwaregebruik op mobiel
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
1-03-2013
 | 
12:52 uur
Dit artikel verbaast ons allerminst. Er zijn hiervoor een aantal eenvoudige redenen aan te voeren.

Crisis en consequenties
In 2008 brak de bankencrisis uit. Vanaf dat moment hebben organisaties gelobbyd om korte metten te maken met een aantal essentiële zaken zoals het ontslagrecht en de vergoedingen. De overheden zijn hen daarin ruim ter wille geweest.

Uittocht senior professionals
Eén van de eerste stappen in die zg. verregaande flexibilisering is de uittocht van de SR IT Professional. Dit werd nog eens versterkt door de toename van uittredingen door de vergrijzing.

De senior werd door menig organisatie, deze tendens is nog steeds gaande 'as we speak', vervangen door medior/junior of zzp-ers. Salaris en tarieven werden dusdanig ingekrompen dat er van gezonde bedrijfsvoering in veel gevallen niet eens meer kan worden gesproken.

Consequenties
Er werd door organisaties veel geklaagd. Soms terecht, maar soms onterecht. ZZP-ers komen niet in aanmerking voor vaste posities, de jongere garde daar scheelde toch ook veel aan, en veel organisaties voelde zich aardig 'bekocht' want hoe kon het dan ook anders dan dat 'de zaak' niet omviel terwijl men afscheid had genomen van de helft van het contingent 'IT-ers'.

In dit laatste zijn wij het altijd met de organisaties eens geweest want IT is er om te besparen, niet om duur te worden verkocht, maar dat terzijde.

Huidige stand van zaken;
Er is door de organisatie nogal 'spastisch' ingegrepen op veel vlakken en het eerste gewin, tenminste zo dacht men, is het snijden in de IT geweest. Prima, het is een keuze.

Maar die keuze heeft wel zeer aanzienlijke consequenties gehad, we geven u er hier enkele die steeds vaker zullen gaan voorkomen.

- Redundancy door besparing afgevoerd als noodzaak
- Kennis summier tot niet goed geborgd, toch het IT bestand gehalveerd
- Senior kennis met junior vervangen
- Keten kennis en ervaring uit gesaneerd
- Disciplinaire IT ervaring uit gesaneerd
- Strategische kennis en posities uit gesaneerd
- Geen IT intrinsieke kennis geborgd

We kunnen natuurlijk nog wel een paar opsommingen geven maar het gaat even om de rode draad. Wat dit alles voor consequenties heeft gehad? We spreken hier dan ook uit eigen ervaring overigens.....

- Donner die gewichtig op TV komt vertellen dat overheids sites niet meer te vertrouwen waren, u weet wel, het Diginotar verhaal. Saillant detail, enkele weken daarvoor stelde Donner niets te moeten hebben van al die nieuwigheden zoals blackberry of tablet. 'Geef mij maar ambachtelijk pen en papier.'

- KPN die met een hacker te maken krijgt waar IT crisis management klaarblijkelijk niet meer voor handen is gebleken. Pas na twee dagen kwam men tot de ontdekking dat de lijst met 'KPN klanten', helemaal geen klanten bleken van de KPN. Wel werden er twee miljoen klanten van email afgesloten, 'uit voorzorg'.

- De brand van een strategisch telefonie steunpunt van Vodafoon in Rotterdam. Uit onduidelijke bezuinigings overweging besloot men dit steunpunt maar enkelvoudig uit te voeren. De schade werd later geschat op zo'n vijftien tot zeventien miljoen euro. Een backup hier had vele malen minder gekost.

Een slecht werkend C2000 net, 112 die met enige regelmaat uit valt. Toenemende elektriciteitsstoringen. Enorme stagnatie bij de NS omdat een zeer cruciaal software pakket voor seinen en wissels al die tijd ergens in een donkere kast, buiten het zicht van iedereen, aan het verouderen was en omviel.


- Backups van IT providers. Een dienst die wel wordt afgenomen en betaald, maar die verstoken blijft van regelmatige testen waardoor men pas na maanden, of een incident, ontdekt dat de backups niet goed werden uitgevoerd.

Mijn beste lezeres, lezer, IT of Non-IT, met alle Respect, als u niet goed begrijpt dat IT als materie, opzet en inrichting, aan wetmatigheden onderhavig is, dan krijgt u van dit soort berichten.

Sec gesteld kunt u van dat zeer schaarse junior talent niet verwachten dat zij met die wetmatigheden bekend zijn, of IT ketenkennis bezitten.

Dat is namelijk net niet wat al die, naast hun 'trucjes' die zij hebben opgedaan, waarvoor zij zijn gecertificeerd, hebben meegekregen. 75% van de organisaties hebben weliswaar een ITIL boek op de plank liggen, zoeken die junior/medior IT professional die niet alleen systeembeheer, netwerkbeheer, linux, windows en natuurlijk niet te vergeten CCNP gecertificeerd moeten zijn. Neen, die professional moet ook nog eens gecertificeerd Itil v3 bezitten en als het even kan Prince2.

Mijn beste manager binnen de organisatie, u krijgt doorgaans te maken met IT leveranciers die maar één doel hebben. Bij u binnen te komen. Daarna pas 'gaan zij eens kijken en praten over hoe en wat ....' Zij hebben daarbij een louter commercieel oogpunt.

Maar, getuige de toename van die grote en kleinere incidenten, krijgen de organisaties steeds meer te maken met de kosten van het ontbreken van basale IT materie kennis, bij IT maar ook bij Non-IT. Die brug heeft men vanuit IT klaarblijkelijk nog steeds niet weten te bouwen.

In deze illustratie van het artikel is de eenvoudige discipline, namelijk die van licentiemanagement, of uitgefaseerd, of ondergebracht daar waar er verder niets mee wordt gedaan omdat er te weinig mensen oog vor hebben.

De kosten? Juist kosten die u met automatiseren wilde besparen, die elke IT-er in haar of zijn rugzak als discipline bij zich moet hebben, dat IT namelijk is om te Besparen, is door verregaande onnandenkend saneren, tot een groot potentieel Risico verworden.

En dit soort grootschalige en kostbare incidenten, die zijn eenvoudig te voorkomen en doorgaans hoeven die helemaal nog niet eens zoveel te kosten.

Het is jammer dat u, en wie de schoen past trekke hem maar aan, het overkomt. want het is tenslotte nog niet eens de financiële schade. Maar meer nog de schade die u als IT dienstverlener loopt als wanneer dit uw klant gebeurd. Want het blijft tenslotte een kleine wereld.

Het is wachten op het volgende incident. Helaas.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10