Horeca is leuk voor de gezelligheid, niet als werkplek
28 februari 2013 -
Het gebrek aan privacy, lawaaierige cafébezoekers en onvoldoende veiligheid voor eigendommen vormen de top drie van ergernissen onder mensen die wel eens een horecagelegenheid binnenstappen om te gaan werken. Dat is de uitkomst van een onderzoek van Regus waaraan 26.000 bedrijven in meer dan 90 landen hebben meegewerkt.
Deze uitkomst is in strijd met eerdere Regus onderzoeken waarbij 64 procent van de zakenmensen wereldwijd aangaf zich tot professionele business centres te wenden voor een zakelijke, productieve omgeving.
Hip
Werken in een horecagelegenheid is helemaal hip onder vooraanstaande zakenmensen. Het klinkt ook verleidelijk: gratis draadloos internet, een levendige omgeving en onbeperkt toegang tot heerlijke cappuccino. Maar is het café echt de ideale werkplek? Regus stelde de vraag aan zakenmensen over de hele wereld. Het antwoord werd een overduidelijke ‘nee’. De ondervraagden zijn het er allemaal over eens dat het bijzonder handig is een café binnen te lopen om wat te werken: een paar e-mails te versturen of snel bij te praten met een collega. Respondenten van dit onderzoek benadrukken echter dat de horeca nooit de standaard wordt omdat het geen productieve omgeving is, niet is beveiligd en niet professioneel is.
Andere zaken op de lijst met nadelen van het werken in een café zijn: lawaaierige medecafébezoekers die de productiviteit in de weg staan en (natuurlijk) geen printers, scanners of ander kantoorapparatuur, wat het zakendoen niet ten goede komt. Het café is ook uitermate ongeschikt voor vergaderingen met klanten. De Nederlandse babyboomers (65 procent) zien het café veel vaker als een onprofessionele omgeving voor vergaderingen met klanten dan generatie x (50 procent).
Nadelen
De drie grootste nadelen van het werken in een café volgens Nederlandse zakenmensen:
• Privacy voor documenten en gesprekken (72 procent)
• Constant opletten op eigendommen (70 procent)
• Lawaaierige cafébezoekers die telefoongesprekken verstoren (70 procent)
68 procent zegt dat achtergrondlawaai ook de productiviteit in de weg staat en 63 procent vindt de trage en onbetrouwbare internetverbinding een nadeel. Meer dan de helft (57 procent) vindt cafés geen geschikte plek voor vergaderingen met klanten. Babyboomers (65 procent) zien het café veel vaker als een onprofessionele omgeving voor vergaderingen met klanten dan generatie x (50 procent).
Gezellig is niet productief
Eduard Schaepman, algemeen directeur bij Regus Nederland licht toe: ‘Hippe vooraanstaande zakenlieden claimen dat werken in een horecagelegenheid steeds populairder wordt. Natuurlijk is het leuk daar af en toe te werken met een cappuccino en iets lekkers erbij en ook nog draadloos internet. Maar ons laatste onderzoek toont echter aan dat langere tijd werken in een horecagelegenheid behoorlijk negatief is voor de productiviteit. Een gezellige omgeving is geen productieve werkplek.’