Werknemer vertrekt niet zonder vertrouwelijke gegevens
28 februari 2013 -
De helft van de werknemers die afgelopen jaar ontslag genomen of gekregen hebben, heeft vertrouwelijke gegevens van dat bedrijf meegenomen. 40 procent is van plan om die gegevens te gebruiken in zijn nieuwe baan, zo meldt 6minutes.be op basis van onderzoek in opdracht van Symantec.
Werknemers zijn niet alleen van oordeel dat intellectuele eigendom stelen en gebruiken oké is wanneer ze hun bedrijf verlaten, ze denken ook dat dit het bedrijf niet interesseert.
Tweederde zegt dat hun bedrijf geen moeite doet om te vermijden dat werknemers vertrouwelijke informatie van derden gebruiken.
Aanvaardbare diefstal
62 procent van de werknemers vindt het aanvaardbaar om intellectuele eigendom te kopiëren naar hun privécomputer, tablet, smartphone of clouddienst om bestanden te delen. De meerderheid van de respondenten verwijdert die gekopieerde gegevens nooit.
56 procent van de werknemers vindt het bovendien niet fout vindt om bedrijfsgeheimen van een concurrent te gebruiken. Dat maakt van de nieuwe werkgever een potentieel onwetende ontvanger van gestolen intellectuele eigendom. Daarbij vindt 44 procent van de werknemers dat softwareontwikkelaars die software voor een bedrijf ontwikkelden in zekere mate ‘eigenaar’ zijn van hun eigen werk en uitvindingen. 42 procent is niet van oordeel dat het fout is om de zelf ontwikkelde software zonder toestemming te hergebruiken voor andere bedrijven. Slechts 38 procent van de werknemers zegt dat gegevensbescherming een prioriteit is voor zijn of haar bedrijf en 51 procent vindt het aanvaardbaar om zich bedrijfsgegevens toe te eigenen omdat zijn of haar bedrijf niet strikt toeziet op de naleving van regels die de diefstal van intellectuele eigendom moeten vermijden.
Bron:6minutes.be
We weten in de IT-sector, door het hoge verloop, dat 'kennis' vergaren en opdoen, een zaak is die met deze merite nu eenmaal gepaard gaat, en dat dergelijke ervaring/kennis natuurlijk ook weer mee gaat naar de volgende opdracht. Datzelfde zal ook op gaan voor andere disciplines.
Het heeft mij altijd hogelijk verbaasd, me even concreet baserend op eigen vakgebied, dat die betaalde kennis, in minstens 50% van de gevallen, summier of niet werd geborgd.
Automatiseren is jezelf als professional grotendeels overbodig maken en die betaalde kennis borgen voor je opdrachtgever. Dat je in ruil daarvoor opgedane ervaring mee neemt is dan een plus.
Het fysiek meenemen van kennis van voorgaande opdrachtgevers, een absolute akte van onvermogen voor de betreffende professional.
Dit beiden hebbende gesteld, vraag ik me nog steeds af wanneer men nu eens een hogere prioriteit gaat stellen aan het borgen van kennis. Want in de IT is juist dat aspect soms erg bedroevend. Het is tenslotte kennis die door de betreffende organisatie is en wordt betaald.