25 februari 2013 -
Zakelijke relaties ontstaan vooral op het internet. Dat is de mening van de studenten die deelnamen aan de nieuwste IBM Global Student Study. Voor relaties met klanten zien ze sociale media als een topprioriteit. Van ceo's gebruikt echter nog slechts 56 procent sociale media om te communiceren met klanten. Dit schrijft 6Minutes.be.
De ceo's zijn wel van plan om dit verschil weg te werken: 84 procent van de ceo's - en 84 procent van de studenten - zegt dat sociale media en websites de belangrijkste kanalen zullen worden om met klanten te communiceren in de komende drie tot vijf jaar.
Toekomstbeeld
Aan 'Connected Generation: Perspectives from tomorrow’s leaders in a digital world' namen 3.400 studenten deel, terwijl IBM voor de ceo Study 2012 'Leading Through Connections' met 1.709 ceo's van over de hele wereld ging praten. Tesamen geven beide studies een interessant beeld van studenten en hun toekomstige werkgevers.
Verre relaties
De nieuwe sociale tools beïnvloeden de manier van zaken doen op verschillende niveaus, zo bleek uit de studie. 61 procent van de studenten geeft aan dat sociale media hun besef van wat er gebeurt in de wereld hebben vergroot. 50 procent heeft er relaties opgebouwd en vrienden gemaakt die even waardevol zijn als hun 'echte' vrienden. Voor de geconnecteerde generatie op de werkvloer worden verre collega’s dan ook meer dan een naam achter een e-mail. Deze bijna aangeboren neiging van millenials om relaties te vormen via sociale online tools, hebben een enorm potentieel voor bedrijven. Ze kan immers zorgen voor een betere samenwerking tussen werknemers, verspreid over heel de wereld en over verschillende bedrijven.
Sociale kwesties
Gelukkig waren sociale media niet het enige 'sociale' onderwerp dat de studenten bezighield. 76 procent van de respondenten zegt dat bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen in sociale en mileukwesties als ze aan de verwachtingen van klanten willen voldoen in de komende drie tot vijf jaar. Slechts 44 procent van de ceo's was diezelfde mening toegedaan.
Transparante communicatie
Hoewel er uit de resultaten een verschil in ideeën blijkt tussen de studenten en ceo's over de rol en het gebruik van sociale tools, zitten beide groepen wat betreft bepaalde aspecten die cruciaal zullen zijn in de toekomst wel op één lijn. Ze zijn het roerend eens dat communicatie, samenwerking, creativiteit en flexibiliteit de drijvende krachten op de werkvloer van de toekomst moeten zijn. Studenten geloven ook dat bedrijven opener en transparanter moeten worden om mensen zowel binnen als buiten het bedrijf meer inspraak te geven.
Comfortzone
Bedrijfsleiders zullen dus hun comfortzone moeten verlaten. Ceo's die bereid zijn hun organisatorische structuur te veranderen, zullen werknemers aanmoedigen om voorbij traditionele hiërarchieën te denken, en dus ook te innoveren en samen te werken voorbij bestaande grenzen. Studenten zullen op hun beurt steeds beter begrijpen dat, hoewel veranderen moeilijk is, zij niet de enigen zijn die willen evolueren.
Bron:6minutes.be