zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Driekwart autorijders koopt geen andere auto in 2013

25 februari 2013 - De automarkt is ingestort. De verkoop van nieuwe auto's is enorm gedaald in 2012. Allsecur autoverzekeringen wilde meer weten over de plannen van de Nederlandse automobilist voor 2013 en hield een korte enquête onder 500 automobilisten. Bijna 75 procent van de Nederlandse automobilisten blijft voorlopig doorrijden in dezelfde auto. Achttien procent is in 2013 wel van plan een andere auto aan te schaffen, acht procent twijfelt nog.

Als Nederlanders een nieuwe auto gaan kopen, dan willen zij ook waar voor hun geld: 42 procent van de ondervraagden koopt liever niet via een particulier en klopt aan bij de autohandelaar.



Bevestiging nodig
Autorijden is niet goedkoop. Door de recente btw-verhoging betaal je meer voor een nieuwe auto. Ook de brandstof voor je vierwieler is nog steeds een aanslag op de portemonnee. De recessie zorgt ervoor dat veel consumenten de hand op de knip houden. Slechts achttien procent van de automobilisten is van plan om in 2013 een andere auto te kopen. Johan Van de Neste, marketing manager van Allsecur: "We houden vast aan zekerheid en dus onze trouwe auto. Als deze groep wel geld uitgeeft dan willen ze zeker zijn van een goede koop. Twintig procent van de respondenten geeft aan het zoeken naar een auto zonde van de tijd te vinden en laat dit liever aan anderen over. De consument heeft moeite met keuzes maken en is op zoek naar bevestiging." 

Kat in de zak

Ernst Zijlstra van Mijn Autocoach merkt dit ook op. "Als de consument geld uitgeeft, moet het wel goed zijn. Een 'kat in de zak' kan men zich nu niet veroorloven. Wij zien dat bijna 40 procent van de automobilisten wel eens een miskoop heeft gedaan bij het kopen van een auto. Dat wil de consument in deze tijd hoe dan ook vermijden." 

Autohandelaar versus particulier

Een auto kopen bij een garage heeft de voorkeur boven de auto kopen bij een particulier, maar ook daarin zit onzekerheid. 38 procent van de automobilisten betwijfelt alsnog of de autohandelaar een juiste voorstelling van zaken geeft. Kopen bij een particulier vinden automobilisten ook lastig omdat zij geen garantie kunnen geven. Ook Zijlstra ziet deze trend: "Ruim driekwart van onze klanten vraagt tegenwoordig om een garantieverzekering." 40 procent denkt dat de service niet goed is bij een particulier. Maar teveel betalen willen we ook absoluut niet; de autohandelaar is duurder dan een particulier volgens 22 procent van de ondervraagden.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Autoverkopen Nederland gedomineerd door kleine auto
 Autoverkopen januari dalen ruim 30 procent
 Driekwart van de Nederlanders bespaart op benzine
 Personenautoverkopen januari voorbode voor moeilijk jaar
 
 
reacties
 
A  |   | 
25-02-2013
 | 
10:41 uur
Ja en? Als driekwart van de automobilisten dit jaar geen nieuwe auto koopt, dan betekent dat dat er gemiddeld 4 jaar met een auto wordt gereden. Hoe schokkend is dit cijfer? Is dit crisis?
Dat er partijen zijn die gebaat zijn bij meer verkoop, dat geloof ik wel, maar om dit 'instorten van de markt' te noemen is m.i. tendentieus.
Dan ben ik toch benieuwd hoe dit cijfer in de afgelopen jaren is geweest.
H.D. van G  |   | 
25-02-2013
 | 
14:01 uur
Onzin verhaal, De automarkt zou willen dat 25% van de auto's vervangen gaat worden ik weet niet de actuele cijfers maar grofweg worden elk jaar slecht 10% van de auto's vervangen door nieuwe auto's.
En dat de autoverkopen in 2013 tegen zullen vallen, ja dat weer wel, maar dat is ook niet zo vreemd als iedereen minder te besteden heeft en bedrijven in een overlevingsstrijd verwikkeld zijn. Er moet geld in de markt gepompt worden en niet kapot bezuinigen maar dat is weer een ander onderwerp.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10