zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om op cloud-uitdagingen in te spelen

22 februari 2013 - Proact tipt organisaties over hoe ze kunnen inspelen op de cloud-uitdagingen van de huidige realiteit. Er ligt in de ogen van Proact teveel nadruk op de negatieve kanten van de inzet van de cloud. Tijd om eens de positieve kanten te belichten. Hieronder gebeurt dat.

Tip 1: u hoeft niet in één keer over naar de cloud 


Stel uzelf concrete doelen voor de overstap en faseer deze. Een stappenplan werkt overzichtelijk en geeft rust. Denk bij een eerste stap aan het aanpakken van servicemanagement en neem als stap twee bijvoorbeeld back-up of replicatie. 

Tip 2: ga transparant te werk 
Laat iedereen zien wat u wilt bereiken met uw stappen richting de cloud. Doet u dit niet, dan bestaat de kans dat ICT-medewerkers in hun onwetendheid misschien bang zijn hun baan te verliezen. Stel voor hen primaire en secundaire taken op en laat weten dat door inzet van de cloud tijd vrijkomt voor andere (belangrijker) taken en projecten. 

Tip 3: kies een cloud-provider die beschikt over security-certificeringen die u zelf – on-premise – niet hebt (ISO 27001)
On-premise is dus niet per definitie de veiligste plek voor uw data. Is het voor uw organisatie verplicht om data on-premise te hebben? Ook dan kan een cloud-provider u helpen deze data ultraveilig op te slaan met een private cloud-dienst 

Tip 4: goedkoop is duurkoop 
Wellicht is het in eerste instantie goedkoper om on-premise hardware en software aan te schaffen. Het is verstandig eerst een steekhoudende TCO-calculatie te maken, die verder kijkt dan de aanschafwaarde. Wat kost het onderhoud aan tijd en inspanning? Wat doet u tijdens vakantieperioden met lage bezetting? Weegt dit op tegen de kosten van een service die al het onderhoud voor u uit handen neemt? 

Tip 5: focus op functionaliteit, niet op techniek 
Wees niet bang dat u de controle verliest over technologische ontwikkelingen. Vertrouw op een cloud-provider en op de SLA’s die u bent overeengekomen. Techniek is niet het doel, maar een middel. 

Eigen ICT-afdeling
"De eigen ICT-afdeling van een organisatie kent de interne processen als geen ander. Door deze afdeling meer tijd en ruimte te geven om zich te verdiepen in de bedrijfsprocessen en niet in de onderliggende techniek, worden ICT-medewerkers van veel grotere waarde voor de organisatie. Ze helpen collega’s met applicaties en ondersteuning, waardoor ze sneller, effectiever of efficiënter kunnen werken," zegt Ties Beekhuis, CTO van Proact. "Die tijd en ruimte krijgen ze door sommige zaken uit te besteden bij een vertrouwde cloud-partner."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cloud herdefinieert rol CIO
 Zes online back-up-trends voor 2013
 HR-systemen werken steeds vaker via de Cloud
 Cloud-verkeer is verzesvoudigd in 2016
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10