zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Autoverkopen Nederland gedomineerd door kleine auto

20 februari 2013 - Nederlanders kopen kleine auto's. De reeds enkele jaren geleden ingezette trend van downsizing blijkt evident uit de analyse van de verkoopcijfers over 2012 van BOVAG en RAI Vereniging. Reden voor deze trend is voornamelijke gelegen in het feit dat in ons land het aankoopgedrag sterk wordt gestuurd door de fiscale regelgeving rondom personenauto's.

Deze trend werd ingezet op het moment dat zowel de grondslag van de BPM als de grenzen van de bijtelling gebaseerd werden op CO2 uitstoot in plaats van op netto catalogus prijs. Uit de meest recente cijfers over de verkopen van personenauto's in 2012 blijkt eens te meer dat de Nederlander zijn of haar auto koopt met de portemonnee stevig in gedachten. Als daarbij een vergelijking wordt gemaakt naar type eigenaar blijkt dat zowel de particuliere als de zakelijke rijder klein(er) rijden. 



Top drie
De top drie van auto's gekocht door particulieren wordt aangevoerd door de KIA Picanto, gevolgd door de Peugeot 107 en de Volkswagen up! Bij de zakelijke consument voert de Renault Mégane de lijst aan, gevolgd door de Volkswagen Polo en de Ford Focus, alle drie modellen die ruim vertegenwoordigd zijn in het veertien procent bijtellingstarief. Hieruit blijkt overduidelijk dat de bijtellingsgevolgen(lees: één gram CO2 meer of minder) een enorme impact hebben op de Nederlandse markt. Vergeleken met een aantal jaar geleden is de 'modelmix' duidelijk verschoven naar veel kleinere auto's. 

Klein en zuinig
"Een grammetje meer of minder kan een model maken of kraken," aldus Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging. "Het verschil in verkoopaantallen in de top drie van de zakelijke rijder laat dat meer dan duidelijk zien," vult Koos Burgman, algemeen directeur BOVAG, aan. Ook de segmentshift blijkt goed uit de analyse van de verkoopcijfers over 2012, het marktaandeel van de kleine, zuinige auto's is snel opgelopen en daarmee neemt het marktaandeel van de 'kleine' A-, B- en C-segmenten toe tot ruim 70 procent van de nieuwverkopen over 2012. 

Gemiddelde uitstoot
Positieve ontwikkeling is de gemiddelde uitstoot van het nieuwe Nederlandse wagenpark. Voor benzineauto's is deze 125 gram en voor dieselauto's 109 gram CO2 per kilometer. Getallen die nu al beter zijn dan de door de EU opgelegde eis van 130 gram per kilometer in 2015. Jaarlijks gaat de CO2 uitstoot met circa vijf procent omlaag. De invloed van de belastingwetgeving op de autoverkoop is vooral goed te duiden in de daling van de CO2 uitstoot van dieselauto's in 2011, van gemiddeld 126 gr/km naar 113 g/km.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Driekwart van de Nederlanders bespaart op benzine
 Leaserijder beknibbelt niet op prijs auto
 Zakelijke rijders kiezen voor 14% bijtelling
 Human Resources heeft flinke vinger in de pap bij wagenparkbeleid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10