Mobiele gebruikers ervaren mobiele netwerken anders dan de realiteit
20 februari 2013 -
Citrix heeft het Citrix ByteMobile Mobile Analytics Report voor het eerste kwartaal van 2013 aangekondigd. Het rapport biedt inzichten in het gebruikersgedrag en gerelateerde factoren die de huidige kwaliteitservaring van mobiele datadiensten bepalen. Het rapport laat zien hoe abonnees verschillende mobiele applicaties gebruiken en welk gevolg dit heeft op de netwerken van operators.
Samen met dit rapport publiceerde het bedrijf ook de resultaten van een consumentenenquête, zodat de mening van consumenten met hun werkelijke gedragspatronen kan worden vergeleken. Hieruit blijkt dat wat gebruikers denken te weten over hun devices en tariefplannen, niet overeenstemt met het daadwerkelijke verbruik.
Gezondheidsapps en games domineren het mobiele dataverkeer Mensen gebruiken steeds meer mobiele devices om gezonder proberen te leven en de vorderingen van hun fitnessprogramma bij te houden. Deze categorie wordt aangevoerd door apps om je persoonlijke fitheid te bevorderen: ze maken de helft uit van het mobiele dataverkeer dat op draadloze netwerken met gezondheid in verband staat. Nog eens 39 procent van de abonnees gebruikt een specifieke fitnessapp en 47 procent een app die verband houdt met zwangerschap. Mobiel gamen blijft eveneens populair bij abonnees. Uit het rapport blijkt dat Words with Friends, Temple Run en Angry Birds de drie populairste games zijn die mensen spelen als ze verbonden zijn met een draadloos netwerk.
Video blijft het mobiele dataverkeer beheersen
Eén op de vijf de abonnees bekijkt video’s via hun mobiele device en 74 procent van de respondenten gaat zelf op zoek naar de filmpjes die ze bekijken. 92 procent van de video’s die op mobiele devices worden bekeken, heeft een lage resolutie (360p of lager). Toch denkt een meerderheid van de respondenten (64 procent) dat ze naar video in hoge resolutie kijken. Er is dus een kloof tussen wat een gebruiker denkt te zien en de realiteit. Video is daarmee goed voor meer dan de helft van het totale mobiele dataverkeer op draadloze netwerken. Gebruikers van mobiele videocontent kijken gemiddeld per keer twee minuten naar video en dit is dubbel zoveel als in het Mobile Analytics Report van februari 2010.
Hogere snelheid wenselijk
Naast video neemt ook het mobiele webgebruik een flink deel van het mobiele dataverkeer voor zijn rekening. Uit de consumentenenquête blijkt dat mensen graag korte downloadtijden willen, anders zien ze van dit type datagebruik af. Bijna een derde van de respondenten vindt acht seconden of korter wenselijk. Dit betekent dat er een behoefte bestaat om meer mobiele webpagina’s met korte snelheid te kunnen downloaden.Terwijl ongeveer de helft van de mobiele webpagina’s momenteel in acht seconden of korter over draadloze netwerken kan worden gedownload, duurt dit bij twintig procent van de pagina’s toch nog langer dan twintig seconden. Als gebruikers van mobiele devices het web te traag vinden, denkt meer dan de helft (51 procent) dat dit door hun operator komt, terwijl 49 procent de website de schuld geeft.
Advertenties verbruiken datategoed van de abonnees
Uit het Mobile Analytics Report blijkt verder dat advertenties met videocontent per advertentie tien keer meer data verbruiken dan advertenties zonder video. Smartphone-gebruikers besteden één procent van hun totale maandelijkse dataverkeer aan mobiele advertenties. Dit is weliswaar een minimaal percentage, maar men verwacht dat dit zal toenemen naarmate het aantal mobiele advertenties stijgt.
"Dit zijn unieke resultaten," zegt Peter van Leest, country manager Nederland van Citrix. "Voor het eerst wordt het eigenlijke abonneegedrag op draadloze netwerken vergeleken met wat mensen denken te weten over hun gebruikspatronen. De combinatie van het ByteMobile-rapport met de consumentenenquête levert nieuwe inzichten over de mening die abonnees over hun mobiele gebruikservaring hebben en de gevolgen van dit gedrag op de netwerken. Deze resultaten bevestigen opnieuw dat operators de mobiele gebruikservaring van hun abonnees moeten verbeteren om hun diensten te differentiëren en meer omzet te halen uit het groeiende dataverkeer."