zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onzekere toekomst verlamt strategievorming bedrijven

19 februari 2013 - Nederlandse bedrijven hebben de grootste moeite om de juiste strategische keuzes te maken. Dit komt met name omdat zij geen duidelijk beeld van de toekomst hebben. Mede daardoor houden zij zich vast aan het bekende en kiezen niet voor een nieuwe koers. Dat blijkt uit het Berenschot Strategy Trends Onderzoek 2013 waaraan 331 ondernemers, bestuurders en (top)managers uit het Nederlandse bedrijfsleven deelnamen.

Het grootste struikelblok bij het bepalen van de strategie is (net als in 2012) de aanhoudende onzekerheid: 32 procent van de ondervraagden heeft hier last van. Met als gevolg dat in de boardrooms in onvoldoende mate wezenlijke keuzes worden gemaakt (25 procent) en dat bedrijven vasthouden aan het bekende (31 procent). 



Nieuwe businessmodellen
Hendrik Jan Kaal, senior managing consultant bij Berenschot: "Het zoeken naar nieuwe businessmodellen is nu al drie jaar de belangrijkste uitdaging voor bedrijven. De ene keer concentreren zij zich op bijvoorbeeld de interne bedrijfsvoering. De andere keer op het fenomeen klantfocus. Men wisselt dus regelmatig van invalshoek en aanpak. Mede daardoor komen veel bedrijven er niet uit. Dat gaat ze alleen lukken als er radicaler geïnnoveerd wordt. Wat dat betreft is het opmerkelijk dat innovatie dit jaar als prioriteit lager scoort dan in 2012".
Bij het uitvoeren van hun strategie hebben bedrijven ook moeite om de steven te wenden. Het omzetten van de strategische keuze(s) in concrete actie(s) blijkt voor 27 procent van de bedrijven lastig te zijn. En in 38 procent van de gevallen gooit operationele drukte roet in het eten. 

Steeds meer prijsconcurrentie
Nederlandse bedrijven krijgen in toenemende mate te maken met prijsconcurrentie. De oplossing wordt niet gezocht in het bieden van de laagste prijs (drie procent), maar juist in betere kwaliteit (45 procent) en service (35 procent). "Bedrijven gebruiken datgene waar zij grip op hebben om zich naar de klant of eindgebruiker toe te onderscheiden Daarbij gaat het om de zichtbare kwaliteit van het product of de dienstverlening. Maar of dat voldoende is om de 'commodity trap' te vermijden is nog maar de vraag," aldus Roel van Lanen, senior consultant van Berenschot. 

Klantgerichter
Positief is dat bedrijven klantgerichter worden. Meer bedrijven dan vorig jaar willen zich onderscheiden door een focus op klantsegment(en), het leveren van maatwerk en co-design en co-production. 

Groei in 2013
Kijkend naar 2013 verwachten veel bedrijven (54 procent) die actief zijn op de Nederlandse markt een goed resultaat. Voor de ondernemingen die buiten Nederland opereren ligt dat percentage op 70 procent. Europa wordt verreweg het meest genoemd als regio om groei te realiseren, naast China, Zuid Amerika en Azië/Australië.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succesvolle organisatiestrategie vraagt gedragsverandering
 Big data-strategie cruciaal, tekort aan medewerkers vormt uitdaging
 Strategievorming gebeurt nog te vaak individueel
 Strategie is in ongenade gevallen
 
 
reacties
 
Adriana van Schalken  |   | 
20-02-2013
 | 
12:17 uur
Zodra het woord crisis valt, verstart de hele markt. Juist in deze tijd moet je investeren anders loop je een hoop kansen mis. Men zal dan wel als argument hebben dat inverteren in deze tijd eigenlijk geld weggooien is, maar als je steeds wisselt van invalshoek en aanpak dan gooi je eigenlijk ook gewoon geld weg.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10