zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vinden van de juiste partners cruciaal bij innovatie

19 februari 2013 - Niet zozeer de kwaliteit van de innovatie zelf, maar het vinden van de juiste partners is doorslaggevend voor het slagen van innovatieprojecten. Het beschikken over de juiste kennis, financiering en techniek zijn eveneens belangrijke succesfactoren. Dat blijkt uit een onderzoek dat Syntens Innovatiecentrum heeft uitgevoerd onder 50 innovatieve ondernemers binnen de sectoren HTSM, Water, Energie en Chemie.

Het vinden van nieuwe mogelijkheden om te innoveren, wordt als lastig ervaren. Desondanks blijft innoveren zonder meer aantrekkelijk: het is een stuwende kracht voor groei van omzet, toegevoegde waarde en export. "Innovatie heeft het ondernemerschap leuker gemaakt," aldus een ondernemer. 



Meer samenwerken biedt nog potentieel

Als het gaat om samenwerken, dan wordt de weg naar toeleveranciers door de meeste ondernemers goed gevonden. Samenwerking met klanten en collega ondernemers bevat nog een waardevol potentieel voor MKB, maar wordt nog weinig benut. Er wordt maar weinig kennis van buiten gehaald. Daar waar dat wel gebeurt, wordt deze echter als buitengewoon belangrijk beoordeeld.

Financiering lastig maar geen belemmering
Financiering voor innovatie is moeilijk aan te trekken. Veel financiering komt uiteindelijk uit eigen middelen en vormt daardoor zelden een belemmering voor de continuïteit van het innovatieproject. Een aanmerkelijk deel van de innovaties zet in op het realiseren van internationale ambi¬ties, voornamelijk het gebied van export. 

Een goed plan is de basis van succes

Gevraagd naar de belangrijkste organisatorische en sociale succesfactoren, worden het regelen van geheimhouding en het maken van een goed plan het vaakst genoemd. De actieve betrokkenheid van alle medewerkers en businesspartners stuwt de resultaten op en tilt het bedrijf naar een hoger niveau. 

Behoefte aan MKB specifiek beleid overheid

Bij succesvolle innovaties is er ook een rol voor de overheid, voor Syntens Innovatiecen¬trum en de topsectoren. Uit het onderzoek blijkt dat er een kans ligt voor de overheid om een ander gezicht te laten zien dan dat van ‘subsidie’ – bijvoorbeeld met een meer op het MKB gericht beleid. Syntens vervult een gewaardeerde rol als inspirerend verbinder. Tenslotte goed nieuws met betrekking tot de hefboom die de vernieuwing in gang zet voor de totale innovativiteit van het Nederlandse MKB: in meer dan de helft van de gevallen worden collega ondernemers aangestoken door het succes van innovatie en zijn anders gaan werken.
De volledige resultaten van dit onderzoek zijn terug te vinden in het boekje ‘Het mooiste uitzicht is inzicht; inzicht in en uitzicht op het succes van innovatietoppers’.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Doorbreken traditionele grenzen cruciaal om uit crisis te komen
 Nieuw onderzoek: wereldwijde 'innovatiekloof
 Zonder focus op innovatie blijft kloof tussen business en IT groeien
 Innovatieve bedrijven zijn niet bang voor mislukkingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10