Jongeren zijn meest intensieve mobiele nieuwsconsumenten
18 februari 2013 -
Mensen tot 34 jaar maken over de gehele dag het meest gebruik van mobiel internet. Dit blijkt uit onderzoek van de Persgroep Advertising onder bijna 15.000 gebruikers van de app’s en mobiele websites van AD.nl, volkskrant.nl, trouw.nl en parool.nl. Op de hoogte blijven van het laatste nieuws is het populairst. Daarna wordt mobiel internet het meest gebruikt voor bezoek aan sociale netwerksites, navigeren en mobiel bankieren.
Gebruikers van mobiel internet zijn de hele dag én nacht online, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna 90 procent raadpleegt één of meerdere keren per dag internet met hun smartphone. Waarbij de grootste piek ligt tussen 18.00 en 21.00 uur, drie van de vier mensen surfen dan met hun smartphone op het web. Mobiel internetten is populair onder alle leeftijdscategorieën, maar blijkt het meest populair onder mensen in de leeftijdscategorie tot 34 jaar. Het doen van aankopen via de smartphone wordt het meest gedaan door mensen boven 35 jaar. Surfen op mobiel internet is in de Randstad populairder dan daarbuiten en vooral mannen zijn grootgebruikers.
Nieuwsapps, social media en praktisch onderweg
Mobiel internet is belangrijk voor het volgen van het laatste nieuws. Twee van de drie ondervraagden heeft een tot drie nieuwsapps op de smartphone. 97 procent van de respondenten gebruikt hun smartphone voor nieuwsupdates. De nieuwsapps van AD.nl, volkskrant.nl trouw.nl en parool.nl krijgen gemiddeld een hoge waardering met een acht . De respondenten gebruiken mobiel internet ook veel voor sociale media (63 procent), navigatie (56 procent), internetbankieren (52 procent) en het opzoeken van culturele informatie (44 procent). Hierin verschillen mannen en vrouwen maar op een paar punten van elkaar. Vrouwen gebruiken social media intensiever en zoeken vaker de weg met hun mobiel. Mannen bekijken meer video’s en luisteren meer radio.