De nieuwe werkomgeving: van kostenpost naar strategische investering
15 februari 2013 -
DDi Document Software laat met de White Paper ‘Winning Workplaces’ zien dat het voor een succesvolle overgang naar Het Nieuwe Werken niet gaat om nieuwe meubels, maar dat het vooral van belang is dat informatie digitaal aanwezig is. "Maak het de (kennis)werker zo makkelijk mogelijk. De gang naar digitale informatie hoort daar onlosmakelijk bij," aldus Thom Menssink, directeur van DDi Document Software.
Menssink: "Niet alleen zien steeds meer managers in dat de kenniswerkers andere "fysieke" wensen en eisen stellen aan de werkomgeving dan ongeveer tien jaar geleden. Het gaat ook om de contacten, de waardering en de carrièremogelijkheden. In zijn algemeenheid: het gaat om de manier waarop een bedrijf of organisatie het werk faciliteert en daarmee een hogere kwaliteit in de beleving bij zijn medewerkers creëert. Dat kan dus zowel de fysieke werkomgeving zijn als de mogelijkheden die geboden worden om je werk optimaal te kunnen doen. Digitalisering van papieren informatie speelt daarin een cruciale rol."
Digitale informatievoorziening cruciaal voor Het Nieuwe Werken
Er zijn nog een aantal algemene tendensen als een krimpende beroepsbevolking, de opkomst van veel losse medewerkers en veel flex-kantoren. Die ontwikkelingen leiden volgens Menssink allemaal tot een stijgende behoefte aan digitale informatie.
"Kenniswerkers stellen daarop een eis tot (her)investeren in de werkomgeving. Zij willen hun werk zo makkelijk mogelijk kunnen doen. Een hoog service- en voorzieningenniveau is daarvoor noodzakelijk en de gang naar digitale informatie hoort daar onlosmakelijk bij. Het is belangrijk dat huisvestingsdeskundigen, HRM-functionarissen en ICT-specialisten nauw samenwerken om zogenoemde ‘Winning Workplaces’ - nieuwe succesvolle werkplekconcepten en werkprocessen - te ontwikkelen en te introduceren in de organisatie."
Nieuwe generatie medewerkers vraagt nieuwe generatie software
Voor de aansluiting van de nieuwe werkplekconcepten op de nieuwe generatie medewerkers is ook een volgende generatie software nodig. Die software is pas goed als die het mogelijk maakt om op verschillende manieren tot het gewenste resultaat te komen. Menssink: "Informatie van papier digitaliseren en naar een digitale omgeving brengen en/of de informatiestromen structureren en via de juiste ‘tussenstops’ op de gewenste werkplekken krijgen zijn de belangrijkste stappen in die aanpak. Met de juiste werkwijze kan elke organisatie volgens een duidelijk stappenplan transformeren naar die Digitale Organisatie. En daarmee de overgang naar Het Nieuwe Werken in de nieuwe werkomgeving faciliteren."
Prachtig artikel. Chapeau. Er kan niet vaak genoeg op worden gewezen dat de samenstelling van de beroepsbevolking aanzienlijk aan het veranderen is. Werkgever/opdrachtgever zullen zich, ook al is het crisis, in moeten stellen op de situatie van de directe toekomst.
Door de inkrimping van de beroepsbevolking zal men niet alleen moeten gaan nadenken op het meer en beter en strategisch inzetten van personeel, waaronder ook flexprofessionals, maar ook op de meest economische inrichting van de werkplek.
Vanuit de internationaal opererende multinationals is de flexibele werkplek uiteindelijk uit gaan groeien tot wat men nu het nieuwe werken noemt. Het slimmer en beter benutten van de mogelijkheden die IT de zakenwereld bied.
Het slimmer en beter inzetten van IT peripherals en mogelijkheden det waar IT nu eenmaal voor is bedoeld. Het besparen van budget.
Reeds begin jaren 80 verschenen de eerste boeken waarin werd gesteld dat arbeid, personeel, geen kostenpost is, maar een productiemiddel en daarmee een strategische investering.
We leven nu in 2013 en een groot deel van de personeelwerkers, die braaf van nietszeggende hype van nog minder zeggende hype springen, vooral omdat ze de essentie van die hypes niet snappen, wordt nog steeds gefrustreerd als personeel een asset wordt genoemd, want dat zou de menselijke waardigheid aantasten.
En die flexibele werkplekken, dat heette vroeger, voor de jaren 80 al, telewerken en later telethuiswerken. Voor de industriele revolutie werkte iedereen thuis en bezocht zo nu en dan zijn opdrachtgever. Wat dat betreft is HNW nog ouder dan de weg naar Rome.
Dat de software boys er weer brood in zien en een aantal adviseurs ook, och, die ze je altijd.
Maar de werkelijke verandering in organiseren met mensen is een heel andere, namelijk personeel gaan zien als asset, productiefactor en mensen in gaan zetten op wat ze kunnen en niet op wat ze moeten omdat ooit iemand een functiebeschrijving van 4 A4tjes, laatselijk aangevuld met 4 a4tjes competenties, heeft opgesteld.
Er is nog veel, heel veel te doen wil personeelszaken HRM worden, laten we daar eerst eens aan gaan werken voordat we gaan hypen!