14 februari 2013 -
Het is weer Valentijnsdag. Het moment waarop we onze geliefden even wat extra aandacht geven in de vorm van bloemen, cadeautjes of chocolade. Wat de vorm ook is, het heeft vaak als doel de onderlinge verbondenheid een extra boost te geven. En laten we eerlijk zijn, we voelen ons maar wat fijn in die momenten van verbondenheid. Maar wat kan een manager hier mee?
Jan-Willem Bouwmeester, trainer en adviseur Mondelinge Communicatie van de Boertiengroep, geeft antwoord. Oxytocine wordt ook wel het liefdeshormoon genoemd. Het is een stofje dat wordt aangemaakt in de hypofyse, dat midden in ons brein ligt. Oxytocine speelt een belangrijke rol bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier, hechting en vertrouwen. Bij zogende moeders zorgt het voor de toeschietreflex noodzakelijk voor borstvoeding en moederbinding. "Oxytocine verbindt ons met andere mensen. Het zorgt ervoor dat we voelen wat andere mensen voelen," aldus Paul Zak, in zijn TED Talk Trust, Morality and Oxytocin.
Knuffel
Het idee dat er één stofje is dat al deze warme gevoelens veroorzaakt, spreekt tot de verbeelding. Dit zien we terug in allerlei zalfjes en andere middeltjes die de naam oxytocine gebruiken. Het mooie van oxytocine is dat het al snel wordt aangemaakt. Bij een goede knuffel begint de hypofyse al hard te werken. Geen wonder dat mensen erg blij worden van Free Hugs. Wanneer we echt intiem zijn met die belangrijke ander, dan komt de aanmaak flink op gang. En op die momenten dat we extra aandacht hebben voor elkaar - zoals op 14 februari - dan voelen we ons goed én verbonden met elkaar.
Het sociale smeermiddel Maar waarom zouden we deze stof alleen met Valentijn benutten? Er zijn moment, zoals met Kerst en Valentijn, dat we de verbinding extra op zoeken. Met alle warme gevoelens en gevolgen van dien. Toch zijn we gedurende de rest van het jaar minder gebrand op het gevoel van verbondenheid. Dat geldt ook voor de werkvloer. En dat terwijl onderzoek uitwijst dat een toename van oxytocine het gevoel van vertrouwen en de empathie vergroot en relaties verstevigt, stress verlicht en seksuele opwinding stimuleert. Nu is dit laatste effect wellicht minder wenselijk op het werk, maar de overige effecten zijn zeer wenselijk! Voor zowel collegialiteit als productiviteit.
Tips voor de manager • Maak tijd vrij voor uw medewerkers, al is het maar even.
• Deel uw persoonlijke leven en vraag naar dat van uw medewerkers.
• Vier successen en spreek waardering uit.
• Geef dat schouderklopje of die high five.
• Geef uw medewerkers oprechte aandacht.