Doorstarterslening kan woningmarkt en staatskas redden
13 februari 2013 -
Nu minister Blok het CDA niet voor zijn plannen heeft kunnen winnen, zou de crisis in woningmarkt jaren langer kunnen gaan duren. Er is een uitweg om de koopwoningmarkt vlot te trekken: de doorstarterslening. Een renteloze lening -net als de huidige starterslening - kan mensen stimuleren om een nieuwbouwhuis te kopen, waar zij anders het geld niet voor zouden hebben.
De regeling zou voor een korte periode kunnen gelden, om zo de ergste dip in de woningmarkt te kunnen overbruggen. Resultaat: een aanzienlijke stimulans voor de bouwsector en extra inkomsten voor de staatskas.
Doorstartlening
Stimuli (subsidies) aan aanbodszijde brengen het risico van verdringing met zich mee: mensen kopen eerder gesubsidieerde woningen dan ongesubsidieerde woningen. Er moet dus een regeling komen die zorgt dat mensen woningen gaan kopen die zij zonder die regeling niet zouden kunnen kopen. De al bestaande, renteloze starterslening doortrekken naar een doorstarterslening lijkt een logische optie. Met dezelfde inkomensregels waarbij wordt getoetst of de koper in staat is rente te betalen, dus om de drie jaar. De regel zorgt niet voor verdringing, want mensen kopen alleen de woning die zij anders niet hadden kunnen kopen. En er is geen conflict met Europese regelgeving, die is er immers ook niet bij de starterslening. Het uitvoeringsorgaan (SVR) is er al. De bank (BNG) zou de leningen kunnen verstrekken. Een dergelijke regeling zou een aanzienlijke impuls kunnen betekenen voor zowel de bouwsector als de staatskas.
Rekenvoorbeeld
Een rekenvoorbeeld. Stel, er komen door de doorstartersregeling 10.000 extra woningen. Dit levert extra omzet in de bouw: 10.000 x 200.000 euro = twee miljard euro. Voor de schatkist betekent dit: 50 procent aan belastinginkomsten = een miljard euro. De rentekosten zijn 10.000 x 25.000 euro (renteloze lening) x twee procent x zes jaar = 30 miljoen euro. De schatkist ontvangt een miljard extra en is in zes jaar een rente kwijt van 30 miljoen euro (terug te betalen aan de BNG).
Andere aanpak nodig voor huursector
Deze oplossing zou alleen nieuwbouwwoningen betreffen. Voor de corporatiesector moet een impulsdiscussie aansluiten bij het debat over de twee miljard euro die volgens het regeerakkoord door de sector moet worden opgebracht. Daarover is het laatste woord nog niet gezegd maar het volgende zou een bijdrage kunnen zijn aan dat debat: corporaties die verhoudingsgewijs in de komende twee of drie jaar meer dan gepland investeren in de nieuwbouw, krijgen een korting op de geplande heffing. Dit betekent dat corporaties die minder investeren meer gaan betalen. Door impulsen aan de vraagkant in de koop (doorstartersregeling) en huur (kortingsregeling) kan de dip in de bouw worden beperkt.
Kom op nou hoor. De hele wereld zit in problemen. Moeten wij de staatskas gaan redden terwijl de overheid burgers in de kou laat staan? Banken redden Griekenland redden EU redden. Wie redt ons? Als burtger blijf je geld pompen in de bodemloze put bv NL. Alsof kroningen en al die onzinnige projecten van de overheid niets kosten. Firma wachtgeld regeling. Daar kom je wel achter als je eens aan moet kloppen voor steun of hulp bij instanties zoals UWV gemeente of overheid. Dan zijn ze mooi niet thuis.