12 februari 2013 -
Bijna de helft (45 procent) van de Facebook fans van supermarkten doet hun dagelijkse boodschappen bij het betreffende merk. Bij Albert Heijn is 50 procent van de facebook-likers ook klant in de winkel. Bij Lidl is dit een kleine 40 procent. Tegelijkertijd zijn er veel winkelklanten die nog geen fan van het merk op Facebook zijn.
Gemiddeld is slechts twintig procent van de vaste klanten die Facebook gebruiken ook fan op Facebook. Bij Albert Heijn is dat slechts tien procent terwijl Lidl hoger scoort met 33 procent. Dit blijkt uit de nieuwe GfK Facebook Fan Monitor die inzicht geeft in de samenstelling van de Facebook Fanbase van merken en die in samenwerking met Jalt is ontwikkeld.
Juiste doelgroep?
De GfK Facebook Fan Monitor gaat verder dan het verschaffen van inzicht in de samenstelling van de eigen Facebook fanbase per merk. Door iedere drie maanden 500.000 likes van meer dan 12.000 Facebookers uit te lezen en te koppelen aan informatie uit het panel van GfK, krijgen merken een beter en uitgebreider inzicht in de Facebook fans. Deze analyse geeft bijvoorbeeld inzicht in allerlei aanvullende feiten zoals in welke winkels doen ze hun boodschappen, wat doen ze nog meer op social media, wat is hun inkomen en mediavoorkeur, enzovoort.
Deze gegevens zijn voor merken relevant omdat het hen beter inzicht verschaft in hoeverre ze via Facebook de juiste doelgroep bereiken. Wanneer de fanbase niet overeenkomt met de doelgroep kan dat voor een merk een reden zijn om haar (Facebook) marketing activiteiten aan te passen, bijvoorbeeld door te kijken naar wat de doelgroep nog meer 'liket' op Facebook. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de huidige Lidl fan met name veel Facebook pagina's met win-acties 'liket', terwijl vaste klanten van Lidl vaak Facebook pagina's gerelateerd aan huisdieren liken. Door de Facebook marketing activiteiten met deze kennis meer aan te sluiten op de leefwereld van haar vaste klanten kan Lidl deze nog gerichter aanspreken.
De verkopers, marketeers en reclamemakers moeten dat tunneltje voor hun ogen eens weghalen om te zien dat de afgelopen 30 jaar de begrippen ''klant'', ''merk (ze noemen dat ''brand'') weliswaar zijn blijven bestaan, maar totaal anders functioneren.
Klanten staan aan het roer, geven niets meer om een merk, zijn nauwelijks trouw aan een leverancier en laten zich niets meer wijsmaken.
Het ''Liken'' op facebook heeft geen enkele relatie met een voorkeur voor een merk, vaak is het een gewoonte of zelfs een verslaving om even dat duimpje aan te klikken.
De enige categorie klanten die nog redelijk merktrouw is, de 70+, is nauwelijks te vinden op de social media.
Dat marketeers en verkopers steeds maar weer met dit soort onderzoeken komen, heeft volgens mij alleen maar te maken met het ontkenningsproces waar ze maar niet uit willen komen.