Tien aanbevelingen om u voor te bereiden op ‘The Human Age’
6 februari 2013 -
Bedrijven moeten zichzelf opnieuw uitvinden willen ze nog een rol van betekenis spelen in een wereld waar weinig tot niets nog voorspelbaar is. Dat is in enkele woorden de teneur van het 'Leading in the Human Age’ onderzoek door ManpowerGroup, een jaarlijkse analyse van macro-economische evoluties die in 2013 de wereld van werk ingrijpend zullen beïnvloeden.
ManpowerGroup doet tien aanbevelingen hoe bedrijven zich kunnen aapassen aan de toenemende onzekerheid op de arbeidsmarkt. 6Minutes.be zet ze op een rij.
In het tijdperk van The Human Age waar minder het kapitaal dan wel het talent de motor van de economische groei vormt, verstrengelen economische, politieke, technologische en culturele evoluties zich in een versneld tempo tot een onontwarbaar kluwen of gordiaanse knoop.
Onzekerheid en complexiteit nemen toe Tegenwoordig is er nog maar één zekerheid: de wereld zal razendsnel blijven veranderen. De complexiteit en onzekerheid nemen toe, de knoop wordt almaar strakker. Enkele voorbeelden: de economische groei blijft verschuiven van noord naar zuid en van west naar oost. Zo zullen de groeimarkten, momenteel goed voor 39 procent van het wereld-bbp, tegen 2020 52 procent daarvan op hun conto schrijven. Diezelfde landen vertegenwoordigen tegen 2020 liefst 70 procent van de wereldwijde economische groei.
Tegen de achtergrond van deze nieuwe geopolitieke dynamiek, zetten technologische innovaties de traditionele productie- en managementmodellen op hun kop en brengen ze het evenwicht tussen vraag en aanbod van talent uit balans. De behoefte aan nieuwe competenties stijgt, klassieke functies verdwijnen en het talent in huis wordt steeds schaarser en duurder onder meer omdat bedrijven extraatjes inzetten om medewerkers van elkaar af te snoepen. Ondertussen zetten stijgende grondstofprijzen onze levenskwaliteit en de kosten van arbeid onder druk.
Tien stappen richting Human Age
Naar aanleiding van de analyse kristalliseert ManpowerGroup tien stappen als leidraad voor de bedrijven om zichzelf te integreren in de nieuwe wereld van werk, The Human Age. Ver doorgevoerde flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn daarbij essentiële kenmerken.
Hoe het vroeger was; hoe u nu het best kunt handelen:
1.We creëerden een rigide langetermijn-businessmodel dat weinig flexibel was; zet een reeks corebusinessankers uit die u snel kunt aanpassen aan het onzekere klimaat.
2.Onze businessstrategie week af van onze personeelsstrategie; breng uw HR-strategie in lijn met uw bedrijfsdoelstellingen.
3.We ontwikkelden businessplannen op basis van geografische marktsegmenten; groepeer markten op basis van gelijkenissen in plaats van locatie.
4.We gebruikten technologie om processen te ondersteunen; gebruik technologie als motor voor groei en productiviteit.
5.We hanteerden een verticale hiërarchie gebaseerd op maatschappelijke structuren; ontwikkel een horizontale hiërarchie op basis van de ‘community’.
6.We manageden teams louter in functie van de bedrijfsdoelstellingen vs. ;Stimuleer managers om een grotere rol te spelen bij de ontwikkeling, groei en coaching van teams en individuele medewerkers.
7.Leiders dirigeerden zonder overleg top-down; leiders moeten in gezamenlijk overleg beslissingen nemen.
8.We leidden medewerkers op voor de taken die ze vervulden; leid medewerkers op in functie van de rol die ze in de toekomst zullen spelen.
9.We zochten het talent waar het werk was; zoek werk daar waar het talent voorhanden is.
10.Het bedrijf steunde op kapitalisme; gebruik ‘talentisme’ als leidraad voor de organisatie.
Bron:6minutes.be
Interessant artikel. Dit sluit heel goed aan op de whitepaper ‘The Humanizing Turn” van Cees Min Ph.D. Dit is een management model dat is ontstaan uit het Groot Nationaal Leiderschapsonderzoek dat in samenwerking met de VU en MIT Boston is gehouden. Meer gegevens hierover en het opvragen van de whitepaper is te vinden via de volgende link: (Klik hier) Iedereen is uitgenodigd om mee te praten over de dilemma’s via de linkedin groep “the Humanizing Turn”