Personenautoverkopen januari voorbode voor moeilijk jaar
4 februari 2013 -
Uit de verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s over januari 2013, verzameld door Rai Vereniging, zal blijken dat 2013 een moeilijk jaar gaat worden. In de door CARmonitor gepubliceerde voorlopige RDC verkoopcijfers ziet ABN AMRO twee hoofdoorzaken voor de daling van 31,5 procent; het algemene economische sentiment en het fiscale beleid van Nederland.
Dit blijkt uit de ABN AMRO Autoretail update waarin een analyse wordt gegeven van de problemen in de sector en de verwachtingen voor 2013 en 2014. Het economisch sentiment heeft te maken met een historisch laag consumentenvertrouwen en dalende koopkracht. ABN AMRO verwacht dat de Nederlandse economie in 2013 met 0,3 procent krimpt. Daarnaast zijn er eind 2012 om fiscale redenen veel autoverkopen naar voren gehaald, die anders in 2013 hadden plaats gevonden. ABN AMRO verwacht dat de volumes van de nieuwverkopen in 2013 met circa vijftien procent zullen dalen. Dit komt neer op ongeveer 430.000 nieuwverkopen, een daling van ruim 72.000 auto’s ten opzichte van 2012. In de maand januari zijn er al 22.000 auto’s minder verkocht. Voor 2014 verwacht ABN AMRO een lichte economische groei van een procent. Hierdoor blijven grote aankopen echter moeilijk. De verwachting is dat in 2014 het aantal nieuwverkopen een beperkte impuls zal krijgen naar 470.000.
Dealerrendement is het pijnpunt van de branche
De prima verkoopcijfers in 2012 en ook de scherpe daling van nieuwverkopen in januari met meer dan 30 procent, leidt de aandacht af van het werkelijke pijnpunt in de autobranche: het rendement. In het eerste halfjaar van 2012 daalde het gemiddelde rendement al met 0,53 procentpunt naar een schamele 0,89 procent, ondanks dat de nieuwverkopen ongekend hoog uitvielen. Na negen maanden zakte het gemiddelde dealerrendement volgens de Bovag Branchebarometer verder naar 0,31 procent en bleek dat ruim 70 procent van de dealers verlies leed in het derde kwartaal. Michel Koster, sector banker automotive bij ABN AMRO, denkt dat over heel 2012 het gemiddelde dealerrendement in de buurt van de nul procent zal uitkomen. "Niet uitgesloten moet worden dat het zelfs licht negatief uitpakt."
Onroerend goed als molensteen
Naast het te lage rendement, heeft de branche een probleem met onroerend goed. In hoogtijdagen zijn er langs snelwegen en randen van de steden vaak prachtige verkooppanden verrezen. Veel onroerend goed is in eigen bezit, dan wel zijn er via langjarige huurcontracten hoge verplichtingen aangegaan. ABN AMRO constateert dat het afstoten van dat onroerend goed flinke verliezen en of kosten met zich mee zou brengen. Koster: "Door hier vanaf te zien blijft de overcapaciteit in het verkoop- en servicekanaal in stand. Toch is het terugdringen van de overcapaciteit aan showrooms de belangrijkste stap die gemaakt moet worden om op termijn te komen tot betere rendementscijfers."
Gekeken naar de crisis die niet verbetert maar toe neemt in Nederland, met daarnaast een werkloosheidspercentage die naar de 10% gaat zoals in de jaren tachtig, lijkt het me wel logisch dat de verkoopcijfers voor auto's daalt. Niemand wilt een lening aangaan voor een nieuwe auto van 13.000 euro als men geen baan heeft/te weinig verdienen om dit te kunnen betalen.