zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Chinezen optimistisch over groeimogelijkheden Europa

4 februari 2013 - Van de Chinese bedrijven die actief zijn in de EU, is 97 procent van plan de investeringen te vergroten. 82 procent verwacht meer te investeren dan tot op heden. Chinese investeerders zijn op zoek naar mogelijkheden tot fusies en overnames om de Europese markt te bedienen en om technologie, merken en expertise te verwerven en zo hun concurrentievermogen te verbeteren.

Dit blijkt uit de enquête, Chinese Outbound Investment in the European Union, die werd gepubliceerd door de Europese Kamer van Koophandel in samenwerking met KPMG en Roland Berger Strategy Consultants. Chinese investeerders zien de EU als een stabiele omgeving met geavanceerde technologieën, goed opgeleide arbeidskrachten en een transparante juridische omgeving. Bovendien wordt de EU gezien als openstaand voor buitenlandse investeringen; er zijn weinig barrières om de markt te betreden en er is nauwelijks een geschiedenis van weerstand tegen Chinese investeringen op grond van nationale veiligheid. 



Belemmeringen op bedrijfsniveau

Men ziet de Europese bedrijfsomgeving echter niet als bijzonder gemakkelijk om in te navigeren: de meerderheid van de ondervraagden geeft aan obstakels op bedrijfsniveau te hebben gehad. De helft (48 procent) stelt in Europa problemen te hebben ondervonden met wettelijk verplichte goedkeuringen, vooral op lokaal niveau. 27 procent noemde Chinese goedkeuringsprocessen in verband met investeringen in het buitenland als een obstakel. De belangrijkste belemmeringen die worden genoemd, zijn problemen met het verkrijgen van visa en werkvergunningen voor Chinese werknemers en problemen in verband met de Europese arbeidswetten. Door een gebrek aan uniformiteit qua regelgeving in het gebied dat 27 lidstaten en 23 officiële talen omvat, heeft het Chinese bedrijfsleven ook moeite de Europese markt te begrijpen. 

Aanbevelingen Europese markt
De aanbevelingen die door de Chinese ondernemingen aan de Europese beleidsmakers worden gedaan, zijn dan ook vooral op deze kwesties gericht. Er worden opvallend weinig aanbevelingen gedaan in verband met de toegankelijkheid van de Europese markt. Dit staat in scherp contrast met de belangrijkste aanbevelingen van Europese bedrijven die actief zijn in China, zoals te lezen is in de Position Paper, een jaarlijkse uitgave van de Europese Kamer.
Investeringsstrategie Chinezen
Davide Cucino, voorzitter van de Europese Kamer, zei: "Het is een positieve trend dat er door Chinezen meer wordt geïnvesteerd in de EU. Uit deze enquête blijkt duidelijk dat Chinese bedrijven weinig wettelijke barrières ondervinden bij de toegang tot de Europese markt. Dit staat in contrast met de situatie voor Europese bedrijven die in China actief willen worden. De ontoegankelijkheid van de markt beperkt de mogelijkheden van het Europese bedrijfsleven enorm. We willen de Chinese markt graag verder openbreken en zodoende de ongelijkheid in markttoegankelijkheid verbeteren en meer directe buitenlandse investeringen aantrekken."
Thomas Rodemer, partner bij KPMG, stelt: "Via onze Global China Practice heeft KPMG verschillende Chinese bedrijven geholpen om zich in Europa te vestigen, uit te breiden, en hun aanwezigheid in Europa op te bouwen. De resultaten van het onderzoek komen overeen met de waarnemingen van KPMG, namelijk dat de meerderheid van Chinese bedrijven in Europa wil investeren om hun producten en diensten op de Europese markt te verkopen. Ze hebben alle vertrouwen in hun toekomst in Europa en zijn van plan hun aanwezigheid te vergroten."
Tijo Collot d’ Escury, managing partner van Roland Berger in Nederland: "Europa is nu een volledig onderdeel van de investeringsstrategie van Chinese bedrijven. 85 procent is in Europa om hun producten en diensten op de Europese markt te verkopen. Het werk dat wij samen met hen doen, toont aan dat dit voor hen de hoogste prioriteit heeft. Het is bovendien een echte uitdaging op operationeel vlak."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 VS en Duitsland meest innovatieve landen
 Grondstoffenprijzen blijven volatiel in onzekere markten
 Lager groeitempo China leidt tot daling in grondstofprijzen
 Veerkracht van groeimarkten leidt tot groei in 2012
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10