1 februari 2013 -
De Nederlandse marketeer heeft de bestaande klanten dit jaar hoog op zijn prioriteitenlijstje staan. Gevraagd naar de belangrijkste marketingdoelen voor 2013 wordt de interactie met klanten (54 procent) het vaakst genoemd, gevolgd door het verhogen van de klantretentie en de verkoop aan bestaande klanten (47 procent).
Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope en LEWIS PR onder 357 marketingprofessionals. Budgetten blijven dit jaar nagenoeg ongewijzigd: zes op de tien geeft aan dat er niets veranderd in de bestedingen. In zeventien procent van de gevallen daalt het budget, terwijl vijftien procent van plan is meer uit te geven.
Social media: Google+ in de lift
Social media blijft een belangrijk onderdeel van marketingcampagnes; iets meer dan één op de drie marketeers verwacht hier in 2013 meer budget aan te besteden. Gemiddeld wordt ongeveer negentien procent van het marketingbudget uitgegeven aan social media. De populariteit van Facebook en Google+ onder marketingprofessionals groeit, terwijl de aandacht voor Hyves fors afneemt.
PR: vakbladen aan kop
Ook de PR-budgetten zitten in de lift: 37 procent geeft aan meer te besteden hebben op dit gebied, slechts zes procent ziet een daling. Gemiddeld spenderen de ondervraagden achttien procent van hun budget aan PR. Opvallend is dat vakbladen de grootste focus zijn, gevolgd door online publicaties en dagbladen.
Content marketing groeit
Content marketing is eveneens verantwoordelijk voor achttien procent van het marketingbudget. De belangrijkste middelen die hierbij worden ingezet zijn referentieverhalen (35 procent), bloggen (21 procent) en de uitkomsten van marktonderzoek (21 procent). Ruim een kwart (27 procent) van de marketeers gaat meer spenderen aan content marketing, slechts acht procent voorziet een daling.
Marktonderzoek is kwantitatief en social
Ongeveer elf procent van de bestedingen in marketing gaan naar marktonderzoek. Traditioneel kwantitatief onderzoek (46 procent) en onderzoek via social media (37 procent) zijn het populairst, gevolgd door kwalitatief onderzoek (31 procent). De grootste groep ondervraagden (40 procent) verwacht dat het budget voor marktonderzoek gelijk blijft, vijftien procent voorziet een groei.
Je bestaande klant is ook belangrijk. Ik vind het lastig om te zien dat bedrijven juist deze groep vaak vergeten. Nieuwe leden/klanten worden gelokt met de mooiste aanbiedingen, terwijl bestaande klanten hier ook van willen profiteren. Als je als onderneming geld wilt verdienen is het zeker belangrijk om op deze groep te targetten.
Jurgen
|
|
7
-
02
-
2013
|
15
:
31
uur
Duidelijk verhaal... maar een beetje mager.
Als er geen nieuwe klanten zijn binnen te halen, gaat men al snel terugvallen op de bestaande klanten. Bestaande klanten kennen het bedrijf, weten hoe er gewerkt wordt en verwachten het bekende. New business is precies het omgekeerde en zijn vele male kostbaarder om te verkrijgen en te behouden.
What else?
Hetzelfde:
Waarom heeft een weerman het meestal goed als hij slecht weer verwacht en vaak fout als hij mooi weer voorspelt?