Social media zijn belangrijkste focus van recruitment in 2013
31 januari 2013 -
Social media zijn het belangrijkste strategische focuspunt van 2013 voor recruiters. 68 procent van de recruiters legt hier de focus op in 2013, gevolgd door het verbeteren van het employer brand en het verbeteren van de recruitmentsite. Dit blijkt uit een tussentijds resultaat van het onderzoek ‘Recruitment kengetallen 2013’, waaraan al meer dan 100 recruiters en recruitmentmanagers hebben deelgenomen.
Met deze conclusie wordt vooruit gelopen op het volledige onderzoek dat in mei wordt gepubliceerd. Tot en met 5 februari 2013 kunnen recruiters nog deelnemen aan dit onderzoek.
Behoud van personeel minder belangrijk
Social media zijn veruit de belangrijkste focus van recruitment, zoals blijkt uit de top tien. Dit wordt op afstand gevolgd door het verbeteren van het employer brand en van de recruitmentsite. Op plaats vier en vijf komen respectievelijk het verbeteren van de interne organisatie en het verkrijgen van kennis over de arbeidsmarkt terug. Daarnaast is opvallend dat slechts een derde van de recruiters aangeeft dat behoud van personeel een speerpunt is binnen hun organisatie voor 2013. Dit terwijl binden en boeien in andere jaren vaak tot de belangrijkste speerpunten behoorde.
Focus op praktische aspecten
Strategische aspecten zijn voor recruiters relatief minder van belang in 2013 dan de meer praktische invulling van het bak. "Opvallend is dat de focus met name op hele praktische zaken ligt, zoals social media en de recruitmentsite, en minder op strategische punten als flexibilisering, internationale recruitment en RPO’, aldus Geert-Jan Waasdorp, projectleider ‘Recruiment kengetallen 2013’. "Het is goed om te zien dat het vakgebied aan het vernieuwen is en dat recruitment intelligence steeds belangrijker wordt."
Heel bijnder. Dit kan dus duiden op nog meer facebook nietsdoenerij aangezien er steeds meer ontslaggolven te bemerken zijn. Ik ruik iett van jezelf in het zadel houden? Daarbij weten we allemaal wel hoe het zit met pz.
Het is erg dat recruiters kiezen voor een zeer onbetrouwbaar medium om hun werk te doen. Het laat zien hoe weinig professioneel deze beroepsgroep in deze tijd waarin werving erg belangrijk is, opereert.
Gelukkig komen we dit jaar met een alternatief waar werknemers en werkgevers wel wat aan hebben. Wat mij betreft wordt dit het laatste jaar dat recruiters de verkeerde mensen aan de verkeerde organisaties aanbieden en daarmee zowel de organisatie als de werknemer frustreren.
Paul de Vries
|
|
31
-
01
-
2013
|
13
:
48
uur
Ik sprak deze week recruiters bij twee bureaus, deze slaan gelukkig weer de weg in van persoonlijke lijntjes. Elkaar goed kennen zodat een match niet een CV is uit een grabbelton maar MAATWERK en betrokkenheid. Plezier hebben in leveren van kwaliteit met elkaar!
R Berg
|
|
31
-
01
-
2013
|
16
:
09
uur
Het zou overigens voor de heren en dames recruiters ook geen slecht idee zijn om eens een cursus ''foutloos Nederlands schrijven'' te volgen. Ik heb nl nog nooit een brief of mail van een recruiter ontvangen die foutloos is. Ze barsten meestal van de schrijffouten. Maar ondertussen verwachten ze wèl dat wij foutloze brieven schrijven. Kom op zeg.
Andre Dijks
|
|
3
-
02
-
2013
|
11
:
11
uur
Het blijft toch mensenwerk, je kunt niet uit een grabbelton cv's plukken en mensen wegzetten zonder een goed beeld te hebben of de persoon wel past.Ik probeer altijd veel contact te houden met mensen uit mijn netwerk. Ze kennen mij en mijn vaardigheden.Ik zelf probeer altijd de beste persoon uit mijn netwerk die het beste zou passen naar voren te schuiven als iemand een aanvraag heeft die hij niet zo kan invullen.
Richard de Wit
|
|
5
-
02
-
2013
|
08
:
56
uur
Ter info aan mijn schrijfwerk boven in. De batterijen van mijn toetsenbord waren leeg. Maar nogmaals internet is geen medium voor sollicitatiebrieven in sociale media. De kans op vriendjespolitiek is ook dermate groot dat de risicoafbreuk ook alleen maar toeneemt. En dat in een al zo corrupte omgeving in Nederland.