zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De vijf grootste fouten van Steve Jobs

30 januari 2013 - Succesvolle ondernemers worden zo opgehemeld dat het lijkt alsof ze nooit fouten hebben gemaakt. Zo ook Steve Jobs. Vooral over hem verschijnen veel boeken en artikelen die eerder als hagiografieën lezen. De waarheid is echter dat Jobs, net als alle andere succesvolle ondernemers, ook grote tegenslagen heeft moeten verwerken alvorens hij de absolute top bereikte.

Peter Sims zet op de Harvard Business Review uiteen wat hij als Jobs’ vijf grootste fouten beschouwt. Express.be vertaalde.



1. John Sculley aanstellen als CEO van Apple
Op 29-jarige leeftijd lokte Jobs Sculley naar Apple om samen met hem het bedrijf te leiden. Sculley kwam uit de frisdrankenindustrie en zette al snel een campagne op touw om Jobs buiten te werken. Twee jaar later was Jobs' exit een feit. 

2. Geloven dat Pixar een hardwareproducent zou worden

Jobs kocht Pixar in 1986 voor tien miljoen dollar omdat hij dacht dat het de volgende grote producent van hardware zou worden. Pixar werd uiteindelijk een succesverhaal, maar dan wel als animatiebedrijf. 

3. De markt voor de NeXT computer verkeerd inschatten

Nadat hij werd ontslagen bij Apple, startte Jobs NeXT op. De NeXT-computers waren goed gemaakt, maar niemand - Jobs evenmin, leek te weten wie nu eigenlijk het juiste doelpubliek was. 

4. Tal van falende producten lanceren

Apple Lisa, Macintosh TV, Apple III, Powermac G4 Cube: enkele van de talrijke missers van Jobs. De les die hieruit valt te trekken is dat het niet erg is als u geld verliest op tal van kleine projecten, zolang u maar munt slaat uit grote. 

5. Pixar verscheidene malen proberen verkopen

Eind jaren 1980 probeerde Jobs Pixar een half decennium lang te verkopen om zijn investering terug te verdienen. Niemand hapte toe. Gelukkig maar, want in 2006 was het wel raak en kocht Disney Pixar voor het astronomische bedrag van 7,4 miljard dollar.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Nederlandse bedrijven missen Steve Jobs mentaliteit'
 ‘Steve Jobs was een workaholic''
 Jobs is best presterende CEO ter wereld
 Zeven geheimen van inspirerende leiders
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
3-02-2013
 | 
11:02 uur
Ik weet niet wat deze auteur zich in zijn hoofd heeft gehaald dit artikel te schrijven op deze manier. Als hij werkelijk naar de persoonlijke uitingen van Steve Jobs zou hebben gekeken zou pas hebben begrepen waar 'grote mensen' zoals Steve voor hebben gestaan.

'Maak fouten maar corrigeer en perfectioneer...'
Dat was één van de grootste stellingen van Steve. Hij was namelijk een groot aanhanger van de principes van Kaizen die hij op Amerikaanse wijze demonstreerde. Hij begreep dat er zonder het maken van fouten geen vooruitgang kon worden geboekt bij het maken van nieuwe dingen.

Het gevolg? Eén van de grootste namen en bedrijven ter wereld hebben gemaakt en daar zijn naam onlosmakelijk aan verbonden.

Appel en Steve Jobs.

Dat is nog even iets anders dan dit jammerlijk artikeltje.
Marcel  |   | 
21-02-2013
 | 
22:22 uur
De innovatieve aanpak van Steve jobs spreekt iedereen tot de verbeelding, hij was de pionier van de computerindustrie. Wat Jobs heeft gedaan is groots.
Wat een idioot artikel !
CHRISS  |   | 
11-02-2014
 | 
08:50 uur
De hele site van Express.be is uitgedrukt in afgunst, zo ook dit artikel.
Ik begrijp ook niet waarom een artikel als deze wordt gepubliceerd, slaat werkelijk waar nergens op maar zegt meer over de auteur.

Steve Jobs, zoals zovelen te vroeg heen gegaan, een pionier. En pioniers leven fysiek nooit voor eeuwig, maar laten een legacy achter die iedereen op de aardbol nooit zal vergeten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10