zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cloud herdefinieert rol CIO

30 januari 2013 - Chief Information Officer’s (CIO) zien hun taken verschuiven van IT-infrastructuurbeheer naar operationele verantwoordelijkheden en interne consultancy. Hun rol verandert dus fundamenteel in de komende jaren, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van Brocade aldus 6Minutes.be. De belangrijkste oorzaak: de overstap naar de cloud.

In het onderzoek werd aan 100 CIO’s in de EMEA-regio gevraagd naar hun rol. Uit de antwoorden komt naar voren dat de rol van de CIO veel meer richting van adviseur en mediator gaat door enerzijds de opkomst van de cloud en anderzijds minder controle van de IT-afdeling ten gevolge van een democratisering van de IT. Daarentegen hebben CIO’s alleen met een juiste infrastructuur de vrijheid om meer strategische verantwoordelijkheden op zich te nemen en zo een operationele positie in te nemen en hun plek voor de lange termijn veilig te stellen. 



Minder kopzorgen over onderhoud
Bijna de helft van de ondervraagde CIO’s verwacht dat de toename van cloudgebruik en het feit dat bedrijfsonderdelen steeds vaker hun eigen IT-inkoopprocessen beheren, leiden tot minder kopzorgen over technisch onderhoud van de infrastructuur. Toch is driekwart van hen bang dat de SLA’s niet aan de minimumeisen voldoen. Meer dan de helft maakt zich zorgen dat men niet in staat is het datavolume en de vereiste bandbreedte te voorspellen en zodoende het netwerk niet effectief kan beheren. Beide issues kunnen leiden tot flinke downtime en trage applicaties. Dit beïnvloedt de productiviteit, kan ervoor zorgen dat bedrijven niet compliant zijn en er klanten weglopen. Ondertussen stijgen de IT-kosten. 

CIO wordt niet overbodig
Slechts twintig procent van de respondenten ziet de rol van de CIO zoals die nu is, uiteindelijk overbodig worden. De respondenten geloven eerder dat hun rol evolueert naar een bredere functie, en een derde ziet voor zichzelf een weg richting meer strategische discussies. Volgens CIO’s leiden zorgen rondom de operationele impact van het outsourcen van IT-diensten tot een samensmelting van de rollen van de CIO en de COO. 

Zelfstandig gebruik
Meer dan een derde van de respondenten beaamt dat cloud-diensten in onderdelen van hun organisaties worden ingezet zonder dat de IT-afdeling hierbij betrokken wordt. Twee derde voorziet dat steeds meer bedrijfsonderdelen zelf cloud-diensten gaan aanschaffen. Terwijl de cloud vooral gebruikt wordt door de IT-afdeling en niet door de verschillende andere afdelingen, vindt toch de helft van de ondervraagde CIO’s het lastig om het bedrijfsnetwerk efficiënt te beheren vanwege een gebrek aan inzicht in datavolume en vereiste bandbreedte. Dit zien ze als belangrijkste kopzorg als het gaat om cloud-gebruik zonder tussenkomst van de IT-afdeling. Daarbij haalt twee derde ook nog aan dat SLA’s, gelet op het gebruik van clouddiensten, wellicht niet voldoen aan de standaardeisen, 

Evolutie
Het resultaat van dit alles is dat de rol van CIO evolueert en dat het opleggen van regels, het verspreiden van de technologische boodschap en het overleg tussen bedrijfsonderdelen en hun leveranciers tegen 2020 de belangrijkste verantwoordelijkheden voor de CIO worden, aldus de respondenten. Twee derde ziet door deze veranderende IT-levering eerder hun rol samengevoegd met die van de COO dan dat ze worden vervangen door de Chief Financial Officer (CFO). 

Regels opleggen en controleren
Het ontwikkelen van regels en het opleggen ervan worden steeds belangrijker onderdelen van het risicomanagement, alsook beveiliging en beheer van apparaten nu Bring Your Own Device (BYOD) en mobiliteit van werknemers in razend tempo door bedrijven geadopteerd worden. Maar weinig CIO’s zien in deze trends kantoren verdwijnen, maar denken wel dat het leidt tot meer hot-desking en de behoefte aan investeren in campusnetwerken, zodat iedereen toegang heeft tot belangrijke diensten – zowel eigen diensten als die van derden.
Tegelijkertijd groeit de behoefte aan advies over het extraheren van informatie uit verschillende gefragmenteerde databronnen. Meer dan de helft van de CIO’s geeft toe dat het verkrijgen van strategische data al een uitdaging werd toen de bedrijven ‘virtueler’ werden.


Bron: 6minutes.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes online back-up-trends voor 2013
 Helft zakelijke gegevens buiten firewall opgeslagen
 Management introduceert meest riskante toepassingen
 Cloud-verkeer is verzesvoudigd in 2016
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10