zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leaserijders krijgen regelmatig verkeerde bijtelling berekend

28 januari 2013 - Werkgevers berekenen regelmatig de bijtelling onjuist door in de loonbelasting. De belangrijkste reden is dat er een verkeerde waarde van de auto als grondslag genomen wordt. Onderzoek van VAVDZ onder leden wijst uit dat bij vijf procent van de berijders de bijtelling niet klopt.


De bijtelling wordt door de werkgever in het salaris verrekend. De werkgever gebruikt hiervoor als grondslag de consumentenprijs van de auto. Uit een steekproef onder berijders die aangesloten zijn bij de Vereniging Auto Van De Zaak blijkt dat in vijf procent van de gevallen een verkeerde waarde gehanteerd wordt. 



Wat is de juiste waarde?
De juiste waarde is de consumentenprijs van de auto op het moment dat deze nieuw geleverd wordt, inclusief fabrieksopties. In veel gevallen worden ook afleveringskosten en dealeropties meegenomen in de berekening en dit is niet de bedoeling. Het verschil tussen een fabrieksoptie en een dealeroptie is niet zo heel moeilijk te herkennen. Bij auto's tot en met bouwjaar 2012 zijn de fabrieksopties te herkennen aan het feit dat er BPM over geheven werd. Bij auto's vanaf 2013 kan je dit niet meer op deze manier herkennen en kan de oorspronkelijke prijslijst in de meeste gevallen uitkomst bieden (een dealeroptie is een achteraf gemonteerd accessoire, niet geleverd vanuit de fabriek). 

Op safe spelen
Werkgevers zijn of onwetend, of gaan bij twijfel 'op safe' waardoor zij een te hoge catalogusprijs hanteren. Als de grondslag voor de auto eenmaal bepaald is, dan blijft de werkgever deze vaak de hele looptijd hanteren. In een aantal gevallen betaalt de berijder jarenlang teveel bijtelling. Dit loopt al snel op tot € 250,- netto per jaar (Bijlage 1). Het komt ook voor dat een berijder te weinig bijtelling betaalt en dan het risico loopt een naheffing te krijgen van de Belastingdienst. 

Controleer uw bijtelling
VAVDZ verbaast zich over het aantal vragen dat toch weer jaarlijks binnenkomt over dit onderwerp en adviseert berijders dit zelf goed te controleren. Als er teveel (of te weinig) betaald is, kan de werkgever dit in de aangifte loonbelasting met terugwerkende kracht rechtzetten. VAVDZ heeft op haar site ook een module gezet waarop de juiste cataloguswaarde per individuele auto te vinden is.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leaserijder beknibbelt niet op prijs auto
 Werknemers krijgen meer inspraak in zakelijk vervoer
 Zakelijke rijders kiezen voor 14% bijtelling
 Secundaire arbeidsvoorwaarden steeds belangrijker in salarisonderhandelingen
 
 
reacties
 
Wim Merks  |   | 
29-01-2013
 | 
15:46 uur
Regelmatig?

Bij 5 (VIJF) procent klopt de berekening niet. Noem je dat RegelMatig??

HaHa


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10