zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuw onderzoek: wereldwijde 'innovatiekloof

28 januari 2013 - Nieuw onderzoek van Philips wijst op wereldwijde 'innovatiekloof': slechts vijf op de tien mensen zijn tevreden met bestaande innovaties. De 'Meaningful Innovation Index' van Philips onderzoekt tevredenheid met bestaande innovaties op diverse terreinen die mensen belangrijk vinden.

Koninklijke Philips Electronics N.V. publiceerde onlangs zijn 'Meaningful Innovation Index' ter gelegenheid van de deelname van de onderneming aan het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. De Meaningful Innovation Index is een wereldwijd onderzoek naar behoeften, houdingen en verwachtingen ten aanzien van innovatie. Het onderzoek is uitgevoerd onder 5.000 respondenten in vijf sleutellanden en toont aan dat mensen, ondanks de recente technologische vooruitgang, een enorme behoefte hebben aan innovaties die echt verschil maken in hun dagelijks leven. 



Tevreden
In het onderzoek werd de mate van tevredenheid met bestaande innovaties vergeleken met het belang dat mensen aan verschillende terreinen van hun leven toekennen. Hieruit bleek dat slechts 54 procent van de respondenten tevreden was met de bestaande innovaties op de gebieden die zij het belangrijkst vonden. De voorkeuren van mensen in verschillende leeftijdscategorieën en levensfasen wijzen duidelijk op een 'innovatiekloof'. Bedrijven hebben dus nog volop ruimte voor innovatie op tien gebieden: milieubescherming, geld besparen, stress verminderen, zelfstandig wonen op latere leeftijd, onderwijs, preventieve gezondheidszorg (voorkomen van ziektes en aandoeningen), medische behandelingen, medische diagnostiek, efficiënt werken, en tijd besparen. 

Verbeteringen
Respondenten denken dat toekomstige innovaties zullen leiden tot verbeteringen in de gezondheidszorg
- Bijna drie op de vijf mensen (58 procent) denken dat zij geen ernstige ziektes zullen krijgen dankzij toekomstige innovaties op het gebied van medische technologie.
- Ruim drie op de vijf mensen (64 procent) denken dat ze met behulp van technologie hun eigen gezondheid beter kunnen bevorderen.
De 'generatiekloof' op technologisch gebied is meer mythe dan werkelijkheid: de affiniteit met technologie loopt weinig uiteen tussen verschillende leeftijdscategorieën
- Zowel jongeren (tot 24 jaar) als ouderen (65 jaar en ouder) geven aan dat dezelfde vijf zaken belangrijk zijn in hun leven: gelukkig zijn, goed slapen, een comfortabele woning, een veilig gevoel in hun woonomgeving, en contacten met vrienden en familie.
- Van de ouderen geeft 67 procent aan dat technologie hun leven heeft verbeterd. Een vergelijkbaar percentage van de jongeren (74 procent) is het hiermee eens.
- Zoals verwacht neemt het belang van zelfstandig wonen toe naarmate mensen ouder worden, maar het is belangrijk voor respondenten in alle leeftijdscategorieën: 66 procent van de ouderen en 52 procent van de jongeren is tevreden met de beschikbare producten op dit gebied.
Mensen over de hele wereld hebben hoge verwachtingen van het vermogen van toekomstige innovaties om hun manier van leven te veranderen
- Bijna driekwart (72 procent) van de respondenten in de vijf onderzochte landen denkt dat technologie zal leiden tot efficiënter energieverbruik in hun woning.
- Van de Chinezen vindt 64 procent dat toegang tot medische technologie belangrijk is voor een lang leven, een stelling waar slechts 27 procent van de Russen het mee eens is.
Respondenten in China, Rusland en Saudi-Arabië willen over het algemeen graag dat bestaande technologie wordt verbeterd of dat de reeds op de markt verkrijgbare producten betaalbaarder voor hen worden. Van de Amerikanen is bijvoorbeeld 81 procent tevreden met de beschikbare producten die hen helpen om een actief leven te blijven leiden, in tegenstelling tot slechts 60 procent van de Chinezen. Als bedrijven deze consumenten beter van dienst willen zijn, moeten ze wellicht schaalbare of beter betaalbare technologie aanbieden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zonder focus op innovatie blijft kloof tussen business en IT groeien
 VS en Duitsland meest innovatieve landen
 Invloed van innoverende gebruikers is overal, behalve in de statistieken
 Innovatie sleutel tot werkgelegenheid
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
13-02-2013
 | 
15:18 uur
Het is sowieso belangrijk om betaalbare technologieën aan te bieden. In bepaalde landen is een verzekering niet eens verplicht. In Nederland wordt het eigen risico zo verhoogd dat er mensen zijn die niet eens meer behandeld willen worden. Als er betaalbare middelen zijn om geholpen te worden zou dit een hele uitkomst zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10